ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ
«Να μιλάμε ευγενικά, να διαπραγματευόμαστε ήσυχα και να περιμένουμε έτοιμοι οπλισμένοι» (Ρούζβελτ)
Oι τελευταίες επιθετικές ενέργειες των Τούρκων σε συνδυασμό με τον παραληρηματικό λόγο του κ. Ερντογάν δεν θέτουν σε δοκιμασία μόνο τις αντοχές και την υπομονή των Ελλήνων αλλά και την ίδια τη διπλωματία και την ανθρώπινη λογική. Kι αυτό γιατί για πολλούς συνιστά ένα ανεξήγητο γεγονός η προκλητική στάση της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα που δεν απειλεί και κατ’ ουσίαν δεν αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη των γειτονικών χωρών ούτε κίνδυνο για την εθνική τους ασφάλεια.
Οι θεωρίες περί του «απρόβλεπτου» Ερντογάν φαίνεται να καταρρέουν, αφού εδώ και καιρό οι λεκτικές απειλές του μετουσιώνονται σε επικίνδυνες πράξεις. Αν, όμως, όλες οι κινήσεις της Τουρκίας και του «απρόβλεπτου» Ερντογάν είναι προσχεδιασμένες και κατά καιρούς ιταμά εκπεφρασμένες, γιατί η ελληνική διπλωματία (και όχι μόνο αυτή) αδυνατεί να ανιχνεύσει τα βαθύτερα κίνητρα και τους απώτερους στόχους;
Χρόνια τώρα ως χώρα και πολιτική ηγεσία γνωρίζουμε τη διπλωματική δεινότητα των Τούρκων. Μία δεινότητα που άλλοτε εκδηλώνεται με την τεχνική των διαπραγματεύσεων – τα γνωστά παζάρια – με την Ε.Έ. και άλλοτε με την τάση να «γκριζάρουν» σε ανύποπτο χρόνο περιοχές της Ελληνικής επικράτειας. Ο θρίαμβος της τουρκικής διπλωματίας ήταν η εισβολή στη Β. Συρία (Ιντλίπ…) και το Τουρκο-Λιβυκό σύμφωνο συνεργασίας. Τα δύο τελευταία όχι μόνον δεν «ενόχλησαν» τους διεθνείς οργανισμούς αλλά εξασφάλισαν την ανοχή ή την σιωπηρή υποστήριξη των «μεγάλων» (ΗΠΑ, Ρωσίας).
Το γαλλικό περιοδικό Le Point δημοσίευσε άρθρο με τίτλο: «Ερντογάν, χρήσιμος ηλίθιος του Πούτιν». Ωστόσο, τα ερωτήματα πληθαίνουν και αιωρούνται για την «ανεξήγητη» εμπάθεια και επιθετικότητα των Τούρκων και του Ερντογάν προς την Ελλάδα. Θα μπούμε στη θέση ενός διπλωματικά ηλίθιου η αφελούς για να διατυπώσουμε κάποια ερωτήματα σχετικά με το «πρώτο κινούν» του Τούρκου ηγέτη.
Τα αφελή ερωτήματα
Η Εθνική ομοψυχία
Μπορεί τα παραπάνω ερωτήματα να θεωρούνται «αφελή» αλλά εδράζονται στην αγωνία και στην απαίτηση μιας πιο καθαρής και ορθολογικής ερμηνείας κι απάντησης. Τη χρειαζόμαστε ως πολίτες και κράτος για να οργανώσουμε την άμυνά μας. Καλές και απαραίτητες οι συμμαχίες, αλλά δεν είναι αρκετές. «Τα έθνη δεν έχουν σταθερούς φίλους ή εχθρούς. Έχουν μόνο σταθερά συμφέροντα» (Πάλμερστον, Βρετανός Πρωθυπουργός).
Ο Ερντογάν στόχευε στο “False Flag”, στο γνωστό «διαίρει και βασίλευε». Προς το παρόν ως Έλληνες το αποφύγαμε. Ο Ν. Καζαντζάκης το είδε καθαρά και μας συμβουλεύει με το παρακάτω:
«Μωρέ, μην είσαι παλαβός, μην ανακατεύεσαι στις ρωμαίικες δουλειές· παλιά κατάρα είναι αυτή, από Θεού. Άκου τι μου ‘λεγε ο μακαρίτης ο παππούς μου, να καταλάβεις. Όλα τα ΄κάμε καλά ο Αλλάχ, μου ‘λεγε, όλα, μα μία μέρα βρέθηκε μπόσικος, έπιασε φωτιά και κοπριά κι έπλασε το Ρωμιό· μα ευτύς, ως τον είδε, το μετάνιωσε· είχε ένα μάτι, ο αφιλότιμος που τρυπούσε ατσάλι. «Τι να γίνει τώρα, μουρμούρισε ο Αλλάχ, την έπαθα· ας πιάσω να κάνω τώρα τον Τούρκο, να σφάξει το Ρωμιό, να βρει ο κόσμος την ησυχία του.» Έπιασε το λοιπόν μέλι και μπαρούτι, τα μάλαξε καλά καλά, έφτιαξε τον Τούρκο. Κι ευτύς, χωρίς να χασομεράει, βάνει σ’ ένα ταψί τον Τούρκο και το Ρωμιό να παλέψουν. Πάλευαν, πάλευαν από το πρωί ως το βράδυ, κανένας δεν έριχνε κάτω τον άλλο· μα ευτύς, ως σκοτείνιασε, βάνει ο άτιμος ο Ρωμιός τρικλοποδιά, κάτω ο Τούρκος! «Ο διάολος να με πάρει, μουρμούρισε ο Αλλάχ, την έπαθα πάλι·τούτοι οι Ρωμιοί θα φάνε τον κόσμο, πάνε οι κόποι μου χαμένοι…. Τι να κάμω; Όλη νύχτα δεν έκλεισε μάτι ο κακομοίρης· μα το πρωί, πετάχτηκε απάνω και χτύπησε τις χερούκλες του: «Βρήκα! Βρήκα!» φώναξε· έπιασε πάλι φωτιά και κοπριά, κι έφτιασε έναν άλλο Ρωμιό, και τους έβαλε στο ταψί να παλέψουν. Άρχισε το πάλεμα· τρικλοποδιά ο ένας και ο άλλος· μπηχτές ο ένας, μπηχτές κι ο άλλος· μπαμπεσιά ο ένας, μπαμπεσιά κι ο άλλος…. Πάλευαν, πάλευαν, έπεφταν, σηκώνουνταν, πάλευαν πάλι, ξανάπεφταν, ξανασηκώνουνταν, πάλευαν… Κι ακόμα παλεύουν! Κι έτσι ο κόσμος, Μπραϊμάκι μου, βρήκε την ησυχία του» (Ο Χριστός ξανασταυρώνεται).