ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΑΜΑΓΚΑΣ: Η άθληση σώζει την καρδιά

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΤΑΜΑΓΚΑΣ: Η άθληση σώζει την καρδιά

Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς το περασμένο Σάββατο και τα στατιστικά στοιχεία συνεχίζουν να είναι θλιβερά αφού η καρδιαγγειακή νόσος παραμένει η κύρια αιτία θνησιμότητας στον κόσμο, καθώς ένας στους τρεις θανάτους παγκοσμίως οφείλεται σε καρδιακή νόσο και αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο. Μάλιστα τα καρδιαγγειακά νοσήματα στερούν κάθε χρόνο τη ζωή σε σχεδόν 20 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ μέχρι το 2025 οι επιστήμονες εκτιμούν ότι οι θάνατοι από τις παθήσεις της καρδιάς θα ξεπερνούν τα 25 εκατομμύρια ετησίως! Μπορεί όμως να υπάρξει πρόληψη; Τι πρέπει να κάνουμε; Κάθε πότε θα πρέπει να εξεταζόμαστε και τι πρέπει να τρώμε. Για όλα αυτά απαντήσεις μας δίνει ο συμπολίτης ειδικός καρδιολόγος Απόστολος Νταμάγκας.

 

Συνέντευξη στον Χρήστο Κοντό

 

  1. Ειδικεύεστε στο πιο ζωτικό όργανο του ανθρώπινου σώματος, την καρδιά. Παρόλο που η ιατρική σήμερα έχει κάνει άλματα στον τομέα αυτό, εντούτοις, οι καρδιαγγειακές παθήσεις διατηρούν την πρωτιά στη θνησιμότητα. Γιατί συμβαίνει αυτό;

-Κάπνισμα, έλλειψη άσκησης – καθιστική ζωή, παχυσαρκία, σακχαρώδης διαβήτης -συχνά αδιάγνωστος- αποτελούν μείζονες παράγοντες κινδύνου. Πρέπει να τονιστεί όμως ότι παίζει καθοριστικό ρόλο και η οικονομική κρίση. Τόσο με την επίταση του άγχους, όσο και με την αδυναμία σημαντικού τμήματος της κοινωνίας να έχει πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, στη διενέργεια διαγνωστικών εξετάσεων και προληπτικού ελέγχου, στην αγορά των κατάλληλων φαρμάκων.

  1. Σε ποια ηλικία κάποιος θα πρέπει να επισκεφθεί για πρώτη φορά τον καρδιολόγο για ένα καλό τσεκ απ;

-Τα παιδιά, αν δε συστήσει ο παιδίατρος νωρίτερα, καλό είναι να ελέγχονται άπαξ στην προσχολική ηλικία. Αν ο έλεγχος αποβεί αρνητικός, εννοείται ότι δεν χρειάζεται επανέλεγχος ανά τακτά διαστήματα. Στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής βάσης και συνιστά τεχνητή ζήτηση υπηρεσιών υγείας και πηγή άγχους για τους γονείς το να υποβάλλουμε κάθε χρόνο σε υπερηχοκαρδιογραφικό έλεγχο τα ελεγμένα υγιή παιδιά. Οι ενήλικες, αναλόγως του ατομικού και οικογενειακού ιστορικού, των συμπτωμάτων -αν υπάρχουν-, των ευρημάτων εργαστηριακών εξετάσεων ή της σύστασης του οικογενειακού γιατρού. Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ δεν υπάρχει μονολεκτική απάντηση, αλλά εξατομικευμένη.

 

  1. Ποιές προληπτικές εξετάσεις πρέπει να κάνουμε και ποιά είναι η σωστή στάση ζωής που θωρακίζει την καρδιά μας απέναντι στα νοσήματα; 

Έλεγχος θυρεοειδούς, αιματοκρίτη από την παιδική ηλικία. Στην ενήλικο ζωή, επιπλέον χρειάζεται ο έλεγχος λιπιδίων και ένας πλήρης βιοχημικός έλεγχος για τη νεφρική και την ηπατική λειτουργία. Και, όπως προαναφέρθηκε, καρδιολογικός έλεγχος κατά περίπτωση. Καίρια η ερώτησή σας για την ενδεικνυόμενη στάση ζωής. Διακοπή καπνίσματος (του “ατμίσματος” συμπεριλαμβανομένου), συστηματική αεροβική σωματική άσκηση (ταχύ βάδισμα 4-6 χιλιόμετρα τη μέρα, τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα είναι ιδανικό), έλεγχος σωματικού βάρους, περιορισμός υπερβολικής κατανάλωσης αλατιού, ρύθμιση αρτηριακής πίεσης και σακχάρου σε φυσιολογικά επίπεδα, υιοθέτηση του μεσογειακού μοντέλου διατροφής και εξοβελισμός των επεξεργασμένων τροφίμων από τη διατροφική μας κουλτούρα, είναι τα βήματα που θωρακίζουν την καρδιαγγειακή μας υγεία.

  1. Μεγάλο θέμα γίνεται τα τελευταία χρόνια για την αυτοΐαση. Είναι όντως εφικτή η αυτοΐαση στην καρδιά; Μπορούν να αντιστραφούν τα καρδιαγγειακά προβλήματα;

Στόχος είναι η άρση των παραγόντων που οδήγησαν στη νόσο. Διακοπή δηλαδή του καπνίσματος, σωματική άσκηση, έλεγχος σωματικού βάρους, αρτηριακής πίεσης, σακχάρου, λιπιδίων, άγχους, εξορθολογισμός διατροφικών συνηθειών. Η δε σωματική άσκηση, αποδεδειγμένα συντελεί στην ανάπτυξη και βελτίωση του στεφανιαίου δικτύου, του αγγειακού δικτύου δηλαδή που τροφοδοτεί με αίμα την ίδια την καρδιά.

  1. Υπάρχουν τροφές που προλαμβάνουν την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων; 

-Το μεσογειακό πρότυπο διατροφής, η παραδοσιακή δηλαδή διατροφή των προγόνων μας, η πλούσια σε φρούτα, λαχανικά και ψάρια, με λογική χρήση γαλακτοκομικών προϊόντων και κρεάτων και χρήση αποκλειστικά και μόνο ελαιολάδου, χωρίς καθόλου επεξεργασμένα και τυποποιημένα τρόφιμα είναι ιδανική. Μια τέτοια διατροφική κουλτούρα, αποδεδειγμένα προάγει τη βελτίωση και διατήρηση της υγείας μας.

  1. Πρόσφατα είχατε δημοσιεύσει ένα άρθρο το οποίο απενοχοποιούσε το κρέας σε μεγάλο βαθμό, όπως για τα γαλακτομικά. Τι ισχύει τελικά;

-Σας ευχαριστώ, ειδικά γι ´αυτή την ερώτηση. Η συνολική συμβολή της διατροφής στη μετρούμενη χοληστερίνη αίματος, είναι περίπου 20%. Το υπόλοιπο 80% οφείλεται στο συκώτι μας, άρα στα γονίδιά μας. Βοηθά στη βελτίωση των τιμών λιπιδίων σαφέστατα η σωματική άσκηση και η διακοπή του καπνίσματος. Αναφορικά με την κατανάλωση κρεάτων και γαλακτοκομικών, πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η λελογισμένη κατανάλωση ουδεμία βλαπτική επίδραση έχει. Και τούτο διότι τα κορεσμένα λιπαρά που περιέχονται στα συγκεκριμένα τρόφιμα, ανήκουν στην κατηγορία των cis, τα οποία δεν είναι αθηρογόνα, δηλαδή, εκλαϊκευμένα και κατανοητά, “δεν βουλώνουν τα αγγεία”, σ´ αντίθεση με τα κορεσμένα trans λιπαρά, που περιέχονται στα επεξεργασμένα τυποποιημένα τρόφιμα.

 

Σχόλια

σχόλια