Ο Μάριος Παπαστάθης μιλά για τους Jazz Noir

Ο Μάριος Παπαστάθης μιλά για τους Jazz Noir

Φωτογραφία από το σχήμα AZUL που επίσης είχε οργανώσει ο Μάριος Παπαστάθης κιθάρα. Στέλλα Αναστασοπούλου φλάουτο. Αριάδνη Τσιρίδου φωνή. Νατάσα Παπαστάθη πιάνο, Μιχάλης Γερομίχος ντραμς - κρουστά

Τη δική του πινελιά βάζει για αρκετά χρόνια τώρα στα μουσικά δρώμενα της πόλης ο Μάριος Παπαστάθης που ως ιδρυτής των Jazz Noir που θα εμφανιστούν το Σάββατο βράδυ στον Μαδραγόρα, δίνει το στίγμα του σχήματος, αλλά παράλληλα μας μιλά για τη δουλειά του, αλλά δίνει και το στίγμα για το μουσικό γίγνεσθαι της πόλης.

» Οι Jazz Noir» είναι ένα μουσικό σχήμα που αποτελείται από τους Μάριο Παπαστάθη (κιθάρα) & Στέλλα Φούρλα (σαξόφωνο). Οι Jazz Noir με τις εμφανίσεις τους σκοπό έχουν να δώσουν στο κοινό τους τη δυνατότητα προσέγγισης  των συγκεκριμένων μουσικών ειδών μέσα από το προσωπικό τους πρίσμα. Μαζί τους θα εμφανιστούν ο Δημήτρης Κούτσικος στο ακουστικό μπάσο & ο Στέργιος Χάτος στα τύμπανα.

Jazz Noir”… το Σάββατο στον Μανδραγόρα. Πως και πότε ξεκίνησε η ιδέα για την δημιουργία του σχήματος;

Πέραν της δισκογραφίας, ήθελα να ακουστούν αρχικά στην πόλη μου ζωντανά κάποια μουσικά είδη που ήταν εντελώς άγνωστα στους περισσότερους έως τότε. Έτσι κατά την περίοδο 2009-2012 οργάνωσα 2 σχήματα, τους Desafinados και τους Αzul και παρουσιάζαμε διεθνές ρεπερτόριο κυρίως jazz & latin ύφους. Το 2012 οργανώνω τους Jazz Noir με την προσθήκη της Gypsy Jazz μουσικής που εντυπωσιάζει με το απαράμιλλο τσιγγάνικο ταμπεραμέντο της και «αγγίζει» και τους πλέον αμύητους στη μουσική γενικότερα. Ακολούθησαν πολυάριθμες εμφανίσεις, συμμετοχές σε φεστιβάλ, συναυλίες προσαρμοσμένες σε συγκεκριμένες καταστάσεις όπως για χορευτικά, σύλλογο ζωγράφων, ερυθρό σταυρό, ρετρό αφιερώματα κ.α. Από το 2012 μέχρι σήμερα άλλαξε η δομή του σχήματος αρκετά όσον αφορά τα μέλη, αλλά και τα μουσικά όργανα που το αποτελούν. Από το 2016 το σχήμα απαρτίζεται από κιθάρα (εμένα) και στο σαξόφωνο την εξαιρετική σολίστ Στέλλα Φούρλα. Τους τελευταίους μήνες και με αρχικό στόχο το live του Σαββάτου γίνεται μια προσπάθεια από τον παιδικό μου φίλο και μαθητή του πατέρα μου Δημήτρη Κούτσικο ώστε να ενταχθεί ακουστικό μπάσο στο σχήμα και τύμπανα από τον Στέργιο Χάτο. Τους ευχαριστώ θερμά για την προσπάθεια και πιστεύω ότι το αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει.

  • Τι θα ακούσουν όσοι βρεθούν το Σάββατο στον «Μανδραγόρα», γιατί η jazz είναι τεράστια σε έκταση ακουσμάτων.
  • Το ρεπερτόριό τους περιλαμβάνει διασκευές από κλασικά jazz και latin κομμάτια της διεθνούς μουσικής σκηνής, ιδιαίτερες διασκευές ελληνικών ρετρό κομματιών καθώς επίσης και γαλλική swing (gypsy jazz) μουσική.
  • Στο ενεργητικό σας υπάρχουν δισκογραφικές δουλειές, και μάλιστα στο έντεχνο λαϊκό τραγούδι, όμως σας έχουμε ακούσει και σε πρωτότυπες συνθέσεις και διασκευές. Παντρεύονται όλα αυτά;
  • Εχω κάνει 2 δισκογραφικές δουλειές μέχρι στιγμής. Η πρώτη ήταν το «Σαν παραμύθι» (2004) με καθαριστικά ρετρό κομμάτια στο όποιο έπαιξε και ο πατέρας μου, ο οποίος ήταν όπως γνωρίζετε ο πρώτος δάσκαλος κιθάρας στα Τρίκαλα, εντελώς αυτοδίδακτος, καθώς επίσης μαέστρος χορωδίας και δάσκαλος ακορντεόν. Μάλιστα ένα τραγούδι το «χάθηκες στ’αληθεια», ήταν δική του σύνθεση του 1958! Η δεύτερη ήταν το «καλειδοσκόπιο» (2006) με διασκευές μου πάνω σε κομμάτια από την εποχή του Αττίκ, του Χιώτη και του Γούναρη μέχρι τον Χατζή και τον Βαρδή  σε διάφορα είδη μουσικής με κυρίαρχη όμως την jazz αρμονία. Τα τελευταια χρόνια το λόγω του διαδικτύου περιορίστηκε η δισκογραφία. Προσωπικά από το φθινόπωρο έχω αρχίσει να ανεβάζω τις διασκευές μου στο Υou Tube, όπου η δουλειά μου μπορεί να γίνει γνωστή σ’ολον τον κόσμο πολύ εύκολα με την αναζήτηση του ονόματός μου, του κομματιού ή του σχήματος με λατινικούς χαρακτήρες! Θεωρώ ότι για να εξελιχτεί η τέχνη χρειάζεται πειραματισμός, αλλά με γνώμονα το σεβασμό στην αρχική δημιουργία και τη διατήρηση του αρχικού συναισθήματος με το όποιο εμπότισε ο σύνθετης το έργο του. Η σωστή διασκευή είναι έμπνευση, δημιουργία αλλά και επιστήμη ταυτόχρονα! Είναι τέχνη επί της τέχνης! Μόνον έτσι είναι θεμιτή και συγκεράζει το παλιό με το νέο. Αλλιώς αποτελεί καπηλεία, πράγμα που είναι πολύ σύνηθες στις μέρες μας!
  • Αρκετά χρόνια στο χώρο της μουσικής, η κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά η θετικά τα πράγματα; Και δεν αναφέρομαι σε επίπεδο οικονομικό.
  • Εξαιρετική η ερώτηση, αλλά απαιτεί μεγάλη ανάλυση για την παρούσα συνέντευξη… Θα αναφέρω μόνον ότι το κομμάτι της κρίσης που απειλεί τη μουσική είναι η γενικότερη κρίση στην αισθητική των ανθρώπων… Είναι τεράστιο θέμα και έχει αρχίσει πολύ πριν την οικονομική κρίση! Ουσιαστικά ελάχιστα συνδέεται με αυτή… Αν θέλετε το αναλύσουμε κάποια στιγμή…

Χρήστος Κοντός

 

Σχόλια

σχόλια