Bail in και Bail out, άλλος για κούρεμα;

Bail in και Bail out, άλλος για κούρεμα;

Το bail in και το bail out είναι όροι οι οποίοι χρησιμοποιούνται αρκετά συχνά τα τελευταία χρόνια των μνημονίων και ιδιαίτερα μετά την εφαρμογή τους στην Κύπρο για την διάσωση των τραπεζών. Οι τράπεζες για να λειτουργήσουν χρειάζονται ενέχυρα τα οποία χρησιμοποιούνται για να αντλήσουν χρήματα σε ρευστό από την ΕΚΤ εφόσον η χώρα δεν μπορεί να προσφέρει την ανάλογη οικονομική αξιοπιστία για την εύρυθμη λειτουργία τους.

Όταν λοιπόν δεν υπάρχει  ρευστότητα, αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των τραπεζών και για αυτό άλλωστε επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση τα capital controls, μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή η οδηγία (Bank Recovery Resolution Directive – BRRD) που αφορά στην ανάκαμψη και την εξυγίανση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων και η οποία  επιβάλει   ότι η διάσωση των πιστωτικών ιδρυμάτων θα γίνεται με ίδια μέσα, bail in  και όχι με χρήματα των φορολογουμένων, bail out.

Τι σημαίνει λοιπόν bail in; Και σε ποιον αναφέρεται το bail in;

Η oδηγία (Bank Recovery Resolution Directive – BRRD) προβλέπει ότι το bail in αφορά στους μετόχους και τους πιστωτές του χρηματοοικονομικού ιδρύματος οι οποίοι επενδύουν σε τραπεζικό κεφάλαιο και αυτό σημαίνει πως η διάσωση βαραίνει τους μετόχους και τους πιστωτές του ιδρύματος, οι οποίοι επενδύουν σε τραπεζικό κεφάλαιο  και προστατεύει τις εγγυημένες καταθέσεις τουλάχιστον μέχρι 100.000 ευρώ.

Σε πρόσφατη ερώτηση Γερμανού ευρωβουλευτή που αφορούσε το πάγωμα των καταθέσεων στην Ελλάδα και επιβολή  μορατόριουμ στην αποπληρωμή τραπεζικών ομολόγων  αλλά και λήψη πρόσθετων μέτρων από τις εποπτικές αρχές, προκειμένου να μην διαρρεύσουν από τις τράπεζες κεφάλαια τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν σε ένα πιθανόν bail in , δηλαδή «κούρεμα», η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απαντάει πως δεν μπορεί να υποχρεώσει τις ελληνικές τράπεζες να παγώσουν καταθέσεις και ομόλογα προκειμένου να κουρευτούν σε μία ενδεχόμενη  διαδικασία ανακεφαλαιοποίησής τους, εφόσον αυτή ολοκληρωθεί εντός του 2015 καθώς δεν υφίσταται μηχανισμός που να υποχρεώνει τους καταθέτες και ομολογιούχους να μετάσχουν στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πριν την 1-1-2016 οπότε και τίθεται σε ισχύ η τραπεζική οδηγία για την αναδιάρθρωση των τραπεζών.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται απολύτως κατανοητό ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2015 και μάλιστα με επιτυχία.

Αυτό σημαίνει πως η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να τηρήσει αυστηρά το χρονοδιάγραμμα στην ψήφιση και εφαρμογή των προαπαιτουμένων ώστε να προχωρήσουν οι αξιολογήσεις από τους θεσμούς και να εξασφαλισθεί η δανειακή ρευστότητα που θα απαιτηθεί για την ανακεφαλαιοποίση των τραπεζών και υπολογίζεται σε 25 δισ. ευρώ περίπου,  μέσω της εφαρμογής του μνημονίου που ψηφίστηκε τον Αύγουστο.

Έτσι λοιπόν η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε μία μέγγενη σε ότι αφορά το θέμα των χρονικών ορίων με την πίεση να ασκείται τόσο από την Ε.Ε.  για την αποφυγή του bail in όσο και από την ελληνική κοινωνία η οποία καλείται να πληρώσει το μάρμαρο της κακοδιοίκησης.

Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε ότι στα προαπαιτούμενα για τις δόσεις περιλαμβάνονται ο νέος προϋπολογισμός , το νέο μεσοπρόθεσμο με τα δημοσιονομικά μέτρα  που αφορούν αλλαγές στη φορολογία για τους αγρότες, επιχειρηματίες κλπ,  τη πώληση του ΑΔΜΗΕ, οι αλλαγές στην αγορά ενέργειας, την απορρύθμιση σε κλειστά επαγγέλματα, τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων,  ασφαλιστικό,  φορολογία εισοδήματος, το νέο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων κλπ.

Άλλος για κούρεμα;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝΤ. ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ

 

Σχόλια

σχόλια