Πώς θα μάθει το παιδί να κοιμάται στο δικό του δωμάτιό μόνο...

Πώς θα μάθει το παιδί να κοιμάται στο δικό του δωμάτιό μόνο του!

Αν έχετε ένα μικρό παιδάκι που περιπλανιέται στην κρεματοκάμαρα σας κάθε βράδυ και αναρωτιέστε τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό, δεν είστε οι μόνοι.

Πολλά παιδιά προσχολικής αλλά και σχολικής ηλικίας κοιμούνται με τους γονείς τους για κάποιο διάστημα.

Υπάρχουν δύο λόγοι για τους οποίους τα παιδιά κοιμούνται με τους γονείς στο ίδιο κρεβάτι. Πρώτον επειδή καμιά φορά το έχουν ανάγκη οι ίδιοι οι γονείς και δεύτερον επειδή εκείνη την ώρα δεν έχουν το κουράγιο να το αρνηθούν και προσπαθούν να αποφύγουν τη διαμάχη. Σημασία όμως έχει να κάνετε την αλλαγή.

Οι αλλαγές βέβαια στην ρουτίνα του ύπνου μπορεί να είναι δύσκολες, επειδή η βιολογία δεν είναι με το μέρος σας. Ο εμπειρογνώμονας ύπνου, James McKenna, καθηγητής ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Notre Dame, λέει, «Δεν υπάρχει τίποτα κακό στους γονείς ή στα παιδιά που δεν καταφέρνουν να κοιμηθούν όλη τη νύχτα. Ο ύπνος είναι μια ευέλικτη συμπεριφορά. Και τα παιδιά ξυπνάνε επειδή αναζητούν τους γονείς τους.»

Φροντίστε λοιπόν η ρουτίνα του ύπνου να περιλαμβάνει παραμύθια, μουσικές και συζητήσεις ώστε το παιδικό δωμάτιο να γίνει ένα μέρος ασφαλές γεμάτο αγάπη. Έτσι το παιδί έχει λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξει φοβίες και θα αγαπήσει το περιβάλλον του.

Τελευταία, πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν την ιδέα της «συγκοίμησης» ή αλλιώς «co-sleeping». Θεωρούν δηλαδή πως είναι καλό τα παιδιά να κοιμούνται μαζί με τους γονείς τους ώστε να νιώθουν περισσότερη ασφάλεια και να ικανοποιούνται άμεσα οι ανάγκες τους από τους γονείς τους.

Αυτό είναι κάτι που, στην αρχή τουλάχιστον, εξυπηρετεί και τους γονείς αφού γίνεται πιο εύκολη η διαδικασία του θηλασμού αλλά και πιο ξεκούραστος και συνεχής ο ύπνος για όλη την οικογένεια.

Το παιδί είναι πράγματι σημαντικό να νιώθει ότι δεν είναι μόνο, ότι έχει τους γονείς του κάθε στιγμή και ότι είναι εκεί για να το φροντίσουν και να το προστατεύσουν από οποιαδήποτε απειλή. Όταν όμως ένας γονιός επιτρέπει στο παιδί του να κοιμηθεί στο κρεβάτι του για να νιώθει περισσότερη ασφάλεια, κατά κάποιο τρόπο επιβεβαιώνει στο παιδί πως πράγματι υπάρχει απειλή και μόνο δίπλα του είναι προστατευμένο. Επίσης, ένα παιδί που μαθαίνει να νιώθει ασφάλεια και να κοιμάται καλά μόνο όταν είναι με τους γονείς του, πολύ δύσκολα θα φύγει από εκείνους μεγαλώνοντας, κάτι που θα δυσκολέψει και θα κουράσει τους γονείς.

Είναι καλύτερα λοιπόν, ο γονιός να μπορεί να είναι κοντά στο παιδί συναισθηματικά αλλά να μπορεί να του προσφέρει τη στοργή και τη φροντίδα με άλλους τρόπους και όχι μέσα από τον ύπνο. Είναι καλό οι γονείς να φροντίζουν για μια σταθερή και ήρεμη προετοιμασία ύπνου και να κοιμίζουν το παιδί στο δικό του δωμάτιο. Αν το παιδί ξυπνήσει, τρομάξει και πάει στο κρεβάτι των γονιών -κάτι πολύ συνηθισμένο και υγιές- χρειάζεται ο ένας γονιός να πάει κοντά του, να το επιστρέψει στο κρεβάτι του, να το χαϊδέψει, να το παρηγορήσει, να του δείξει πως δεν κινδυνεύει πραγματικά αποδεχόμενος όμως το συναίσθημά του και να το βοηθήσει να αποκοιμηθεί ξανά. Σταδιακά, αυτή η ανακούφιση μπορεί να έρχεται από μία… απόσταση. Ο γονιός μπορεί να ζητήσει από το παιδί να επιστρέψει μόνο στο κρεβάτι του ή να το παρηγορήσει μιλώντας του από το δικό του δωμάτιο, χωρίς να σηκωθεί και να πάει κοντά του.

Με αυτό τον τρόπο το παιδί παίρνει πράγματι στήριξη από τους γονείς του, δε νιώθει μόνο και εγκαταλειμμένο αλλά προστατεύεται από το πλαίσιο της οικογένειας. Ταυτόχρονα όμως, ενισχύεται η αυτονόμηση του παιδιού, το παιδί αντιλαμβάνεται τα όρια του εαυτού του και «ξεχωρίζει» από τους γονείς του χωρίς να απειλείται η σχέση τους. Επίσης, με αυτό τον τρόπο αντιλαμβάνεται την έννοια του ζευγαριού. «Η μαμά και ο μπαμπάς κοιμούνται στο ίδιο κρεβάτι γιατί είναι ζευγάρι και μόνο τα ζευγάρια κοιμούνται μαζί». Το παιδί, καταφέρνει έτσι να εμπιστευτεί τον εαυτό του με έναν σταθερό και ήρεμο τρόπο, να αναπτύξει τις δεξιότητες και τα ταλέντα του παίρνοντας ασφάλεια και εμπιστοσύνη από τους γονείς του.

Αν το παιδί συνηθίζει να ξεκινά τον ύπνο του στο κρεβάτι σας και να κοιμάται εκεί όλη τη νύχτα, η διαδικασία αυτή θα είναι πιο δύσκολη… Για να την «βγάλετε» λίγο πιο ομαλά, πάρτε ένα στρώμα, ρίξτε το στο πάτωμα του δωματίου του παιδιού, δίπλα στο κρεβάτι του και κοιμηθείτε εκεί -όχι στο κρεβάτι του παιδιού. Αυτό είναι ένα απαραίτητο μεταβατικό στάδιο, γιατί αν απλά είστε δίπλα του, στο κρεβάτι του, μέχρι να κοιμηθεί, και κάποια στιγμή ξυπνήσει μέσα στα νύχτα και λείπετε, θα έρθει σίγουρα στο κρεβάτι σας.

Με τον τρόπο αυτόν θα δημιουργήσετε μία νέα συνήθεια ύπνου στο παιδί. Γιατί ακόμα κι αν ξυπνά στα μισά της νύχτας, θα βλέπει ότι είστε δίπλα και θα ξανακοιμάται ήσυχο. Δεν θα μείνετε, όμως, εκεί για πάντα. Συνεχίστε για 3-4 βράδια και στη συνέχεια μεταφερθείτε σε μία πολυθρόνα, όχι για να κοιμηθείτε αλλά για παρέα, μέχρι να κοιμηθεί, και χωρίς να μιλάτε –αυτός θα είναι ο κανόνας σας. Σκοπός σας είναι το παιδί να βαρεθεί να σας βλέπει εκεί και να αποκοιμηθεί μόνο του. Αν το παιδί αντιδράσει (που θα αντιδράσει) επειδή δεν κοιμάστε δίπλα του, βγείτε από το δωμάτιο και πείτε του ότι θα επιστρέψετε μόνο αν ηρεμήσει. Έτσι, θα αναγκαστεί να ηρεμήσει.

Μερικά βράδια αργότερα αρχίστε να απομακρύνεστε από το κρεβάτι του παιδιού. Σταθείτε π.χ. στην πόρτα για λίγη ώρα, ύστερα στον διάδρομο και σιγά-σιγά πηγαίνετε στο δωμάτιό σας. Αν το παιδί σας ακολουθήσει, εσείς ψύχραιμα και χωρίς συναισθηματισμούς πηγαίνετέ το ξανά στο κρεβάτι του, όσες φορές κι αν σηκωθεί.

Μην ξεχνάτε ότι απευθύνεστε σε παιδάκια. Αν λοιπόν το παιδί σας είναι άρρωστο ή δεν μπορεί να κοιμηθεί επειδή είδε ένα εφιάλτη ή μια ταινία που το τρόμαξε, εννοείται πώς μπορείτε να κοιμηθείτε μαζί. Το καλύτερο είναι βέβαια να πάτε εσείς στο υπνοδωμάτιό του.

Εάν μάθει από την αρχή να είναι μόνο του στο κρεβάτι έχουμε πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να ξανακοιμάται χωρίς φόβο μετά από ένα ξύπνημα τη νύχτα.

Είναι πολύ σημαντικό το παιδί σας να ξυπνήσει το πρωί μόνο του στο κρεβάτι του ότι και να έχει συμβεί το βράδυ.

Mommysblog

Σχόλια

σχόλια