Περιήγηση στα μονοπάτια του Ασκληπιού και στην παλιά πόλη των Τρικάλων οι...

Περιήγηση στα μονοπάτια του Ασκληπιού και στην παλιά πόλη των Τρικάλων οι μαθητές του Γυμνασίου Πύλης

SONY DSC

SONY DSC

Εκπαιδευτική επίσκεψη στην παλιά πόλη των Τρικάλων, το φρούριο και σε άλλα αξιοθέατα της πόλης πραγματοποίησαν οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου Πύλης που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα, με θέμα: « Η λατρεία του Ασκληπιού – γνωστά Ασκληπιεία και ιερά του αρχαίου κόσμου». Τους μαθητές συνόδευσαν οι συντονιστές εκπαιδευτικοί του προγράμματος Πανάγος Βασίλης διευθυντής του Γυμνασίου Πύλης, Μυλωνά Αλίκη και Σαμαρά Ευθυμία.

Τα ανηφορικά σκαλοπάτια σύντομα οδήγησαν μαθητές και εκπαιδευτικούς στο πρώτο διάζωμα του μεσαιωνικού φρουρίου των Τρικάλων. Στην κεντρική είσοδο τους περίμενε η αρχαιολόγος κ. Ντάφη, για να ξεναγηθούν στους χώρους του φρουρίου. Η θέα εντυπωσιακή, με την όμορφη πόλη των Τρικάλων να απλώνεται κάτω από τα πόδια μας και με την καταπράσινη θεσσαλική πεδιάδα. Τον κάμπο διαδέχεται η κορυφογραμμή του Κόζιακα (αρχαίο Κερκέτιον όρος ) που ξεκινάει από τους επιβλητικούς βράχους των Μετεώρων και από τα Χάσια για να δώσει τη σκυτάλη της στην οροσειρά των Αγράφων. Ο  συμπαγής βουνίσιος όγκος διακόπτεται απότομα, και σχηματίζει στο μακρινό ορίζοντα το στενό φαράγγι της Πόρτας. Ένας τόπος που κατοικήθηκε από τα πανάρχαια χρόνια και έγινε τόπος λατρείας του Ασκληπιού, Θεού της ιατρικής. Τα τείχη του φρουρίου, παρά τα σημάδια από την φθορά του χρόνου και την παρέμβαση των ανθρώπων, φανερώνουν την ακμή που γνώρισε η πόλη άλλοτε. Περάσαμε την πύλη, και βρεθήκαμε στο δεύτερο επίπεδο του διαζώματος. Εδώ γίνεσαι μέρος της ιστορίας. Γύρω από τα τείχη και τους πύργους, οι υπερασπιστές της πόλης στέκονταν με τεταμένα τα τόξα τους, έτοιμοι να αντιμετωπίσουν με τα βέλη τους τον εχθρό. Στα τείχη του φρουρίου είναι ευδιάκριτα τα ίχνη των ιστορικών εποχών, που αυτό οικοδομήθηκε. Το κατώτερο τμήμα της εντοίχισης, φέρει της σφραγίδα της Ιουστινιάνειας εποχής   (6ος μ. Χ. αιώνας). Ακολουθεί ένα ενδιάμεσο τμήμα που χρονολογείται την περίοδο της Σερβοκρατίας (14ος αιώνας). Το ψηλότερο τμήμα της εντοίχισης, με τις μικρές πέτρες και τους αραιούς αρμούς, ανήκει στην περίοδο της τουρκοκρατίας. Το τρίτο και ψηλότερο διάζωμα συντηρήθηκε πρόσφατα. Εκεί υπάρχει το πηγάδι, η πυριτιδαποθήκη και δυο μικρά παρατηρητήρια. Πιθανόν εδώ ήταν η ακρόπολη της αρχαίας Τρίκκης, και ένα ιερό αφιερωμένο στον Θεό Απόλλωνα. Η επίσκεψη στο φρούριο ολοκληρώθηκε με την περιήγηση στο ρολόι. Ένα από τα αξιοθέατα της πόλης, το οποίο αντικατέστησε ένα παλιότερο ρολόι που υπήρχε εκεί, από τα χρόνια της τουρκοκρατίας.

Στη συνέχεια μαθητές και συνοδοί κατηφόρισαν στην παλιά πόλη (Βαρούσι). Εκεί

SONY DSC

περπάτησαν στα στενά δρομάκια και ξεναγήθηκαν από τον διευθυντή κ. Βασίλη Πανάγο στον ιστορικό και γραφικό οικισμό ο οποίος δημιουργήθηκε στα χρόνια της τουρκοκρατίας. Τα παραδοσιακά σπίτια με την ιδιόμορφη αρχιτεκτονική τους, τα λιθόστρωτα δρομάκια και οι πολλές και παλιές εκκλησίες εντυπωσίασαν τα παιδιά. Η επόμενη στάση είναι το ασκληπιείο, που προσέδιδε στην Τρίκκη μια ιδιαίτερη ακτινοβολία στον ευρύτερο ελλαδικό χώρο. Τα επιφανειακά κατάλοιπα είναι λιγοστά, καθώς η σύγχρονη πόλη χτίστηκε πάνω στην αρχαία Τρίκκη. Η σύνδεση της πόλης με τον Ασκληπιό μνημονεύεται από το γεωγράφο του 1ου αι. π.Χ. Στράβωνα, που το χαρακτηρίζει , «αρχαιότατον και επιφανέστατον.»

Οι μαθητές περιηγήθηκαν στην όχθη του αργοκίνητου Ληθαίου ποταμού, που με τα γεφύρια του αποτελεί ένα από τα αξιοθέατα της πόλης. Σε μια από τις γέφυρες ορθώνεται το άγαλμα του Ασκληπιού, για να μας θυμίζει την αρχαία παράδοση ότι εδώ γεννήθηκε ο Θεός που ασκούσε την τέχνη της ιατρικής και της φαρμακείας. Τελικός προορισμός το τέμενος του Οσμάν Σαχ ή Κουρσούμ Τζαμί το οποίο ανεγέρθηκε στα μέσα του 16ου αιώνα από τον ονομαστό αρχιτέκτονα Σινάν. Το επιβλητικό τέμενος σε συνδυασμό με τα οθωμανικά λουτρά που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, φανερώνουν το πόσο σημαντική ήταν αυτή η πόλη κατά την οθωμανική περίοδο, όταν ήταν έδρα του σαντζακιού των Τρικάλων. Κάπου εδώ, η επίσκεψη ολοκληρώθηκε και οι μαθητές επιβιβάστηκαν στο λεωφορείο για να επιστρέψουν στο σχολείο τους, εμφανώς ικανοποιημένοι από την περιήγηση τους στα μνημεία και αξιοθέατα της πόλης.

Σχόλια

σχόλια