Αντιπαραθέτοντας τις πολιτιστικές αξίες με τον μερκαντιλισμό

Αντιπαραθέτοντας τις πολιτιστικές αξίες με τον μερκαντιλισμό

Από τον επαναπατριζόμενο Θεσσαλό Πολίτη Βάιο Φασούλα
«Δήμος και πολιτισμός» λέγετε μια αξιόλογη και εμπεριστατωμένη εργασία άρθρου που διαβάσαμε σε τοπική Εφημερίδα των Τρικάλων «Ενεργός Πολίτης» http://energospolitis.gr/apopsis-politismos-kremmydas/,άρθρο που προσεγγίζει την πολιτεία και τον Πολιτισμό, πώς βρίσκεται και πώς θα έπρεπε να είναι. Πρόκειται για ένα ωραίο κείμενο με διαστάσεις πολιτιστικού-τοπικού ενδιαφέροντος, όπως το λέει και ο τίτλος, δίνει αφορμή για κουβέντα και ας μας επιτραπεί να αναφερθούμε λίγο στο θέμα με γενικότερες απόψεις.
Την εξέλιξη του πολιτισμού από τις δεκαετίες του δεύτερου μισού του περασμένου αιώνα τις παρακολουθήσαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από το χώρο της Ομογένειας. Εκεί, στις φιλόξενες ξένες πατρίδες μάθαμε και για τον πολιτισμό· τον δικό μας πολιτισμό· τον ελληνικό, την ιστορίας μας, τις παρα-δόσεις μας, τις αξίες μας, παρεμπιπτόντως.
Η «οικονομική δυσπραγία», όπως επικαλείται ο συγγραφέας του άρθρου ως αιτία του κακού, είναι μεν μια κακή αιτία, αλλά δεν είναι η μοναδική. Σίγουρα οι μηχανισμοί που περιφέρονται σαν δορυφόροι στον αστερισμό του Πολιτισμού, για την λειτουργία τους χρειάζονται «ενέργεια»· χρήμα!. Αλλά, είναι βέβαιο πως δεν είναι και δεν ήταν το χρήμα το μοναδικό αρνητικό που μπλοκαρίστηκε η άνθιση και η διατήρηση του ελληνικού πολιτισμού, ιδιαίτερα στην Ελλάδα.
Έξω πάντα μιλούσαν οι ξένοι κάνοντας μεγάλες τιμητικές αναφορές για την Ελλάδα και τον ελληνισμό: «Όταν μιλάμε για το ουσιώδες της ιστορικής συνέχειας μέσα στην αλλαγή, είμαστε υποχρεωμένοι να αναφερόμαστε πάντα στους Έλληνες. Στους Έλληνες που όχι μόνο υπήρξαν η αφετηρία αλλά, μετά τον σκοτεινό Μεσαίωνα, σηματοδότησαν, χάρη και στην πολύτομη συνεισφορά της διασποράς των ομοεθνών τους, την οδό της επανόδου της ευρωπαϊκής σκέψης στην αξεπέραστη ελληνική επιστήμη και φιλοσοφία». (Άρθουρ Καίστλερ).
Λοιπόν, δεν είναι πάντα το χρήμα αλλά η βούληση των ανθρώπων να διατηρήσουν τη μέγιστη αξία του πολιτισμού και όλα τα παράγωγά του. Ο ξένος τρόπος ζωής δεν αποτελεί απλά μια διαχρονική παρένθεση, αλλά μια μονιμοποίηση…! Ας πούμε εδώ πως για μια διάρκεια κρίσης γίνετε ένα διάλειμμα, που κάποια στιγμή θα περάσει…! Κατά την άποψη του γράφοντα, θα περνούσε εάν και εφόσον, όσο αφορά την σημερινή Ελλάδα, οι πολιτισμικές αξίες θα ζ ο ύ σ α ν πραγματικά διατηρώντας ανοιχτούς όλους τους ορίζοντες των τεχνών και των γραμμάτων…, κάτι που στις σημερινές ενσωματωμένες ή εγκλωβισμένες πολιτείες στην καθεστηκυία τάξη, δεν το επιτρέπουν. Σε αυτές τις πολιτείες-κράτη-έθνη-λαοί, επικρατούν οι «πολιτιστικές» ελίτ όλων των βαθμίδων. Ο επώνυμος καλλιτέχνης, λόγιος, επιστήμονας προωθείται προς την ελίτ, φτάνει να είναι απομακρυσμένος από τις ανησυχίες και τα προβλήματα της ζωής,-κακώς κείμενα. Άλλωστε γνωρίζουμε, όσοι γνωρίζουμε, ότι ο κύριος και μοναδικός εχθρός της κυρίαρχης και απάνθρωπης παγκόσμιας τάξης είναι ο πολιτισμός.
Το παράδοξο όσο και οξύμωρο είναι ότι αυτά συμβαίνουν στην Ελλάδα, γενέτειρα του Πολιτισμού και της δημοκρατίας. Ήταν η Χώρα του φωτός. Τώρα δεν είναι. Και παν απ’ όλα δεν είναι Χώρα ευρωπαϊκή και αυτό συμβαίνει διότι έχει χάσει τον προσανατολισμό της. Από τη μια οι αξίες που εμπεριέχει και συμπεριλαμβάνονται στον πολιτισμό, από τους πολίτες είναι απομακρυσμένες, κρυμμένες και θαμμένες. Και από την άλλη το προβαλλόμενο μέσα από τα τηλεοπτικά δίκτυα σε μεγάλες συχνότητες κάποιο γεγονός που δεν χρειάζεται να έχει πολιτιστική «μαγιά», αποβλακώνει τον θεατή τελείως. Παράλληλα τα κιτς (Kitsch) σε συνδυασμό με την εμποροκρατία-μερκαντιλισμό, αποκτούν παντοδύναμο χαρακτήρα και καλύπτουν τις πραγματικές τέχνες με τις ασχήμιες, τις οποίες, η άρχουσα τάξη (ΝΤΠ) έχει φροντίσει και για τους πολίτες να βλέπουν το άσχημο όμορφο. Δυστυχώς!
Κλείνοντας, κάτι που δεν κλείνει, θέματα πολιτιστικού ενδιαφέροντος, από τον ελληνισμό της διασποράς, υπάρχουν χιλιάδες αναρτημένα στο διαδίκτυο, σε εφημερίδες εντός και εκτός Ελλάδας, σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Θέματα που ο απόδημος έλληνας συνοδοιπορώντας με το λόγο στα πέρατα της οικουμένης, ασχολήθηκε με περίσσια λάτρα και αγάπη.
«Ε.Ε». Ελλάδα, Τρίκαλα, Οκτώβριος 26 2014 pelasgos@fasoulas.de www.fasoulas.de

«Ο Ελληνικός Πολιτισμός ανέκαθεν και μέσω της Διασποράς επιτέλεσε το έργο και τους σκοπούς του. Υμνήθηκε, δοξάστηκε, πρυτάνευε και διδάχτηκε στα Πανεπιστήμια όλου του κόσμου. Η ιστορία μας είναι γραμμένη σε χιλιάδες βιβλία και η κάθε σελίδα αποτελεί μια ιστορία. Οι μόνοι που πάντα και ποτέ δεν έδιναν δεκάρα ήταν οι ντόπιοι Έλληνες, που δυστυχώς, φτάνουν και στις μέρες μας σαν αγοραίοι σιωνιστές και πραματευτάδες. Β.Φ»

Σχόλια

σχόλια