3ο ΓΕΛ Τρικάλων: To «Kalos Kagathos» ταξιδεύει στην Ευρώπη!

3ο ΓΕΛ Τρικάλων: To «Kalos Kagathos» ταξιδεύει στην Ευρώπη!

Το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης» πραγματοποιεί την 3η επίσκεψη του προγράμματος Erasmus+ στην Σουηδία.

Το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων «Οδυσσέας Ελύτης», μαζί με το Zespol Szkol Gimnazjum I Liceum Ogolnoksztalcaceim Prymasa Stefana Kardynala Wyszynskiego Dobrzejewicah της Πολωνίας, το Kungsgardsskolan, Ängelholm της Σουηδίας και το Γυμνάσιο Osnovasola Domzale της Σλοβενίας συμμετέχει σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με το τίτλο “Kalos Kagathos”.

Το πρόγραμμα αυτό έχει σκοπό να αναπτύξει τις πνευματικές και τις πρακτικές ικανότητες των μαθητών, να βοηθήσει τα παιδιά να βρούνε την κατάλληλη ισορροπία μεταξύ σωματικής και πνευματικής δραστηριότητας, καθώς και να τα ευαισθητοποιήσει στα θέματα που έχουν σχέση με το περιβάλλον, τις διεθνείς σχέσεις και την αλληλοκατανόηση, όπως επίσης και την αυτογνωσία.

Στις 29 Σεπτεμβρίου 2018 μια ομάδα από καθηγητές και μαθητές του 3ου ΓΕΛ Τρικάλων, οι οποίοι παίρνουν μέρος στο πρόγραμμα “Kalos Kagathos”, αναχώρησε για το Ängelholm στη νότια Σουηδία, όπου διεξήχθη το τρίτο μέρος του προγράμματος.

Επειδή το πιο κοντινό αεροδρόμιο στη συγκεκριμένη πόλη βρίσκεται στην Κοπεγχάγη (και όχι στη Στοκχόλμη), το ταξίδι μας ξεκίνησε στη Δανία, στην όμορφη πρωτεύουσά της.

Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η ομάδα από το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων αρχικά αποτελούνταν από έξι μαθητές, από τους οποίους μόνο οι πέντε πήγαν τελικά στη Σουηδία.

Ο μαθητής Ναπολέων Τρέλλης, παρόλο που συνεισέφερε πολύ στην προετοιμασία των παρουσιάσεων, δεν τα κατάφερε δυστυχώς λόγω κάποιου απρόοπτου και ανυπέρβλητου συμβάντος να ακολουθήσει την ομάδα. Θα θέλαμε όλοι να τον ευχαριστήσουμε για την πολύτιμη δουλειά του.

Το κέφι, το μεράκι και η διάθεση για ανακάλυψη του διαφορετικού πλημμύριζαν τις καρδιές όλων ανεξαιρέτως, τόσο των συνοδών καθηγητών όσο και των μαθητών που συμμετείχαν.
Με την άφιξή μας στη Δανία αναμειχθήκαμε στην πολυπολιτισμικότητα που επικρατούσε και εμπνευστήκαμε από τις εμπειρίες που απλόχερα προσφέρθηκαν.

Στη διήμερη εξερεύνηση μας εκτός από τον παραμυθένιο κόσμο που ανακαλύψαμε, παρατηρώντας το άγαλμα της μικρής γοργόνας και πολλά άλλα αγάλματα (κλασικής εποχής τα περισσότερα), κάνοντας τον γύρο της Κοπεγχάγης, διασχίζοντας τα κρύα νερά με το καραβάκι και περπατώντας στους όμορφους δρόμους, ζήσαμε την εμπειρία μιας ευρωπαϊκής μητρόπολης με σύγχρονα μαγαζιά και κτίρια. Στη βραδινή μας απόδραση είδαμε τα φώτα της Κοπεγχάγης να ζωντανεύουν και να φωτίζουν ολόκληρη την πόλη.

Έπρεπε όμως να συνεχίσουμε το ταξίδι μας. Την επόμενη ημέρα κινηθήκαμε ανατολικά και βρεθήκαμε στη Σουηδία!

Η ζωή των μαθητών στη Σουηδία

Η ζωή των παιδιών εκεί θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εντελώς διαφορετική σε σχέση με τη δική μας. Τα γεύματά τους είναι λίγα και μικρά. Σε φροντιστήρια, φυσικά, δεν πηγαίνουν, ενώ εργασίες και μαθήματα για το σπίτι έχουν δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα. Στο σχολείο τα παιδιά χρησιμοποιούν το φορητό υπολογιστή τους για να εργαστούν ή για την αναζήτηση κάποιων πληροφοριών.

Σε αρκετά σπίτια υπάρχει σχεδόν πάντα ένα πινγκ-πονγκ και μία αίθουσα παρακολούθησης ταινιών. Αυτό συμβαίνει γιατί τα παιδιά για «βραδινή έξοδο» μαζεύονται στα σπίτια των φίλων τους, καθώς εκεί τα μαγαζιά κλείνουν στις έξι, ενώ οι καφετέριες που παραμένουν ανοιχτές είναι μετρημένες.

Μετά το σχολείο κάποια παιδιά έχουν δραστηριότητες ανάλογα με τα χόμπι τους, για παράδειγμα ποδόσφαιρο, μπάσκετ, χόκεϊ, ακόμα και πατινάζ στον πάγο. Βασισμένοι στις παρατηρήσεις μας οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι η ζωή των μαθητών στη Σουηδία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πιο ξεκούραστη και πιο ενδιαφέρουσα σε σχέση με των Ελλήνων, διότι δεν έχουν πάρα πολύ διάβασμα αλλά ούτε φροντιστήρια μετά το σχολείο.

Από την άλλη πλευρά εμείς οι Έλληνες μαθητές έχουμε περισσότερη ελευθερία, όσον αφορά τη βραδινή έξοδο, και σπάνια θα κλειστούμε στο σπίτι για ταινία. Αλλά κάθε λαός έχει τα καλά και τα κακά του.

Δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της επίσκεψης
Η εμπειρία μας στη Σουηδία ήταν ξεχωριστή και ανεπανάληπτη. Αυτό αποδεικνύεται από τις ποικίλες και ψυχαγωγικές δραστηριότητες που κάναμε.

Στην αρχή, όταν μείναμε στον ξενώνα Tåssjö -ένα παλιό σχολείο με οικοτροφείο, το οποίο χρησιμοποιείται τώρα για περιβαλλοντικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα- πήραμε μέρος σε διάφορα παιχνίδια που απαιτούσαν ισορροπία, συνεργασία, σκέψη, και ομαδικό πνεύμα. Μια από τις πιο κουραστικές αλλά και εξωτικές εμπειρίες ήταν η ποδηλασία ανάμεσα σε πανύψηλα δέντρα σε μια περιοχή έξω από το Ängelholm.

Μετά από πολύωρη διαδρομή αφήσαμε τα ποδήλατα και περπατήσαμε στο δάσος.

Την τέταρτη μέρα επισκεφτήκαμε το Kungsgardsskolan, το σχολείο της Σουηδίας που συμμετέχει στο πρόγραμμα “Kalos Kagathos” – ένα σχολείο όπου η διδασκαλία στηρίζεται κυρίως στη χρήση υπολογιστών, όπως γίνεται άλλωστε και στα περισσότερα σχολεία της Σουηδίας.

Οι ομάδες από κάθε χώρα παρουσίασαν τη χώρα τους, την πόλη και το σχολείο τους. Επίσης παρουσίασαν την κουλτούρα τους μέσα από ένα παιχνίδι, χορό ή τραγούδι. Η δική μας ομάδα ερμήνευσε το τραγούδι του Τσιτσάνη «Ακρογιαλιές Δειλινά» με την Ιωάννα Καράση στην κιθάρα, τη Βασιλική Κατσαντώνη στο ξυλόφωνο, την Κλεοπάτρα Κράλλη στα κρουστά, τον Φώτη Μπαταβάνη (φωνητικά σόλο) και τη Σοφία Ζαρογιάννη (φωνητικά).

Στη συνέχεια προσφέραμε στους μαθητές του σουηδικού σχολείου ελληνικά προϊόντα – ελιές, χαλβά και σοκολάτα. Έπειτα πήγαμε για πατινάζ στον πάγο.

Τις μέρες που πηγαίναμε στο σχολείο ενημερωθήκαμε για το δικό τους εκπαιδευτικό σύστημα. Τα παιδιά ξεκινούν στις 9 το πρωί και στις 12 έχουν διάλειμμα περίπου μιας διδακτικής ώρας για μεσημεριανό φαγητό.

Τα μαθήματα τελειώνουν γύρω στις 14:30. Φυσικά το απόγευμα οι μαθητές είναι ελεύθεροι να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο τους χρόνο όπως αυτοί επιθυμούν. Οι εργασίες τους για το σχολείο είναι τρεις περίπου την εβδομάδα. Αρκετά από τα μαθήματά τους είναι πιο πρακτικά και αφορούν τη ζωή, όπως μαθήματα μαγειρικής, ξυλοκοπτικής και ζωγραφικής, μαθήματα που το παιδί μπορεί να ανακαλύψει τις ικανότητές του.

Προς το τέλος της παραμονής μας στη Σουηδία κάναμε μια συζήτηση, debate ονομάζεται, για θέματα που αφορούσαν την IoPaT (Internet of People and Things) τεχνητή νοημοσύνη, τη γενετική, τις κάμερες παρακολούθησης, τα ρομπότ και άλλα. Μέσα από αυτή τη συνεργασία τόσο με τους μαθητές όσο και με τους καθηγητές ενεργοποιήσαμε τη φαντασία και αναπτύξαμε την επιχειρηματολογία μας.

Την τελευταία μέρα κάναμε κάτι, όλα μαζί τα παιδιά, το οποίο θα μας μείνει αξέχαστο. Επισκεφτήκαμε ένα μικρό δάσος που βρισκόταν μέσα στην πόλη κι εκεί ανακαλύψαμε τη φοβία μας για τα ύψη, δοκιμάσαμε τα όρια του εαυτού μας, καθώς έπρεπε να περάσουμε δοκιμασίες δύσκολες πάνω σε δέντρα που έφταναν τα 20 μέτρα. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, από όποια οπτική γωνία το δει κανείς!

Γενικές εντυπώσεις

Οι εντυπώσεις τόσο από το ταξίδι στη Σουηδία όσο και από το πρόγραμμα γενικότερα είναι πολλές. Η Σουηδία είναι μία χώρα η οποία χαρακτηρίζεται από οργάνωση και οι κάτοικοι της ακολουθούν την τάξη.

Αξιοσημείωτη είναι η καθαριότητα η οποία επικρατεί σε κάθε σημείο των πόλεων. Τα σχολεία, στα οποία η κοινωνία δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα, είναι πλήρως εξοπλισμένα με τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό.

Στα πλαίσια του προγράμματος επικοινωνήσαμε με παιδιά διαφόρων εθνικοτήτων, ανταλλάξαμε απόψεις μεταξύ μας, εκφράσαμε τις απορίες μας και λύσαμε τις απορίες των άλλων παιδιών σχετικά με τη χώρα μας, συνεργαστήκαμε για την επίτευξη στόχων και περάσαμε όμορφες στιγμές.

Αυτό που αποκομίσαμε λοιπόν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι ότι παρά τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων (χώρα, γλώσσα, θρησκεία) πάντα θα υπάρχουν κοινά σημεία τα οποία υπερτερούν.

Η ομάδα των μαθητών Οι καθηγητές που συνόδευαν
Σοφία Ζαρογιάννη Ευάγγελος Αργυρόπουλος
Ιωάννα Καράση Λάζαρος Κουκουλέτσος
Βασιλική Κατσαντώνη Μαρία Σαμαρά
Κλεοπάτρα Κράλλη Κριστίν Φέρνες-Ρουσιαμάνη
Φώτης Μπαταβάνης

Σχόλια

σχόλια