Το ράλι του «μαύρου χρυσού» βάζει φωτιά στο πετρέλαιο θέρμανσης

Το ράλι του «μαύρου χρυσού» βάζει φωτιά στο πετρέλαιο θέρμανσης


Το πρόβλημα με τις αυξημένες τιμές πετρελαίου θέρμανσης είναι μεγαλύτερο στις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπου ο χειμώνας είναι πιο βαρύς.

Υψηλό θα είναι το κόστος θέρμανσης για τα νοικοκυριά τον φετινό χειμώνα, καθώς οι τιμές του αργού στις διεθνείς αγορές διαμορφώνονται στα υψηλά των τελευταίων τεσσάρων ετών.

H τιμή του Brent έφθασε χθες τα 82,86 δολάρια το βαρέλι (υψηλό ημέρας) και βρέθηκε στο υψηλότερο σημείο από τον Νοέμβριο του 2014, με τους αναλυτές να προβλέπουν εκτόξευση ακόμη και στα 100 δολάρια το βαρέλι. Η ανοδική αυτή κούρσα, στον βαθμό που δεν αναμένεται να αποκλιμακωθεί, θα επιφέρει ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις και θα διογκώσει το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της χώρας, η οποία είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τις εισαγωγές πετρελαίου. Οι πρώτες επιπτώσεις ωστόσο θα γίνουν άμεσα αισθητές στους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης με την έναρξη της νέας περιόδου διακίνησης του προϊόντος στις 15 Οκτωβρίου και ενώ ο χειμώνας βρίσκεται προ των πυλών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, με βάση τα σημερινά δεδομένα, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα είναι αυξημένη σε σχέση με την περυσινή τιμή έναρξης τουλάχιστον κατά 16% -17% και αναμένεται να ξεπεράσει το 1,10 ευρώ το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα και το 1,250 ευρώ το λίτρο στις απομακρυσμένες περιοχές και στα νησιά. Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Απρίλιο το πετρέλαιο θέρμανσης είχε κλείσει τη χειμερινή σεζόν με 1,08 ευρώ το λίτρο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία μεγάλων εταιρειών του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών, ήδη οι τιμές platts, βάσει των οποίων αγοράζουν τα ελληνικά διυλιστήρια τα προϊόντα τους, βρίσκονται πάνω από τα 696 δολάρια ο μετρικός τόνος, όταν πέρυσι ήταν κοντά στα 513 δολάρια ο μετρικός τόνος, δηλαδή υψηλότερα κατά 35%.

Το πρόβλημα με τις αυξημένες τιμές πετρελαίου θέρμανσης είναι μεγαλύτερο στις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, όπου ο χειμώνας είναι πιο βαρύς. Με αφορμή τη νέα αυξητική τάση των τιμών και ενόψει της έναρξης διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης, η Ενωση Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων και Σταθμών Αυτοκινήτων Θεσσαλονίκης επαναφέρει το αίτημα μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης.

«Θεωρούμε αυτονόητο ότι η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει τη μείωση του ΕΦΚ (κάτι που έχουμε ζητήσει πολλές φορές), ώστε το αγαθό της θέρμανσης να μην είναι απαγορευτικό, τώρα μάλιστα που έχουμε εξέλθει των μνημονίων», αναφέρει η ένωση σε σχετική ανακοίνωσή της. Επισημαίνει παράλληλα ότι οι τόσο υψηλές τιμές αυξάνουν τον κίνδυνο παραβατικότητας εις βάρος των συνετών επαγγελματιών του κλάδου αλλά και των κρατικών εσόδων.

Η κούρσα των τιμών και ο κίνδυνος ενίσχυσης της παραβατικότητας απασχολούν συνολικότερα τον κλάδο καυσίμων, ο οποίος δεν φαίνεται να εξέρχεται της κρίσης. Ο Σεπτέμβριος κλείνει με τη ζήτηση μειωμένη κατά 6% στα καύσιμα κίνησης (βενζίνες και ντίζελ) σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, με την αγορά να εξαρτά την τελική πτώση για το σύνολο του έτους από τη ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης και να εκτιμά ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων το 2018 θα κλείσει με μείωση 5%.

Η αγορά αποδίδει τη σημαντική πτώση της ζήτησης τον Σεπτέμβριο στο πετρέλαιο κίνησης στο γεγονός ότι δεν υλοποιούνται δημόσιες επενδύσεις και στις βενζίνες στο γεγονός ότι οι προϋπολογισμοί των νοικοκυριών επιβαρύνθηκαν με αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις.

Σε αντίθεση με τους καταναλωτές, εταιρείες εμπορίας και πρατήρια προσδοκούν σε ένα μακρύ και έντονο χειμώνα, που θα υποχρεώσει τα νοικοκυριά να ανοίξουν περισσότερες ώρες τους καυστήρες πετρελαίου.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια