Το κλίμα αβεβαιότητας βυθίζει την κατανάλωση – Ανησυχητικά σημάδια και στη βιομηχανία

Το κλίμα αβεβαιότητας βυθίζει την κατανάλωση – Ανησυχητικά σημάδια και στη βιομηχανία

Στη μέγγενη της διαπραγμάτευσης βρίσκεται η κατανάλωση, καθώς η μεν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης προξενεί αβεβαιότητα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, η δε ολοκλήρωσή της συνοδεύεται από την αυξημένη πιθανότητα, σχεδόν βεβαιότητα, επιβολής νέων δημοσιονομικών μέτρων που θα συρρικνώσουν ακόμη περισσότερο το διαθέσιμο εισόδημα.

Κάθε άλλο παρά τυχαία θα πρέπει να θεωρηθεί, επομένως, η περαιτέρω υποχώρηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Μάρτιο, στις -74,4 μονάδες (από -73,3 μονάδες τον Φεβρουάριο), τιμή που αποτελεί τη χαμηλότερη που έχει σημειωθεί από τον Σεπτέμβριο του 2013.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον μήνα Μάρτιο που διενεργεί το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τούς προσεχείς 12 μήνες επιδεινώθηκαν περαιτέρω τον Μάρτιο με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -69,1 μονάδες (από -67,8 μονάδες τον Φεβρουάριο). Επιδείνωση παρουσιάζουν οι προβλέψεις των νοικοκυριών και για την οικονομική κατάσταση της χώρας το προσεχές δωδεκάμηνο με τον σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -80,1 μονάδες (από -78,3 μονάδες).

Οι νέες φορολογικές επιβαρύνσεις και οι αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές, που ισχύουν από την αρχή του έτους, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έπειτα από τόσα χρόνια ύφεσης το λεγόμενο «λίπος» δεν υπάρχει πλέον, έχει ως συνέπεια ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες να διαμορφωθεί τον Μάρτιο σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (-86,1 μονάδες από -84,2 μονάδες). Αλλωστε, το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» αυξήθηκε ελαφρώς τον Μάρτιο σε 63% (από 61%), ενώ το ποσοστό εκείνων που αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους περιορίστηκε στο 12% από 17%.

Οι παραπάνω τάσεις αντανακλώνται στον δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανεμπόριο, που αποτελεί τον μόνο κλάδο όπου οι επιχειρήσεις εμφανίζονται πιο απαισιόδοξες τον Μάρτιο σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο. Συνολικά ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Μάρτιο ανήλθε στις 93,4 μονάδες (από 92,2), εξέλιξη που αποδίδεται από το ΙΟΒΕ στις καλύτερες προβλέψεις για την πορεία των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών. Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία ανήλθε στις 93,7 μονάδες (από 91,8 τον Φεβρουάριο), στις κατασκευές στις 51,8 μονάδες (από 42,2), στις υπηρεσίες στις 78,3 μονάδες (από 76,9 μονάδες), ενώ στο λιανεμπόριο υποχώρησε στις 89,6 μονάδες (από 90,1 μονάδες).

Δυσμενέστερες είναι οι προβλέψεις από έναν άλλον πρόδρομο δείκτη, τον Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) στη μεταποίηση, που καταρτίζει η εταιρεία Markit. Ο εν λόγω δείκτης υποχώρησε τον Μάρτιο για έβδομο συνεχή μήνα και διαμορφώθηκε στις 46,7 μονάδες από 47,7 μονάδες τον Φεβρουάριο. Ο ρυθμός μείωσης νέων παραγγελιών επιταχύνθηκε και αυτό αφορά και τις παραγγελίες για εξαγωγές.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια