Ποιες είναι οι αποκρατικοποιήσεις που παίρνουν σειρά

Ποιες είναι οι αποκρατικοποιήσεις που παίρνουν σειρά

Ομαλοποιείται η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, παρά τα προβλήματα που κατά καιρούς προκύπτουν. Το ΤΑΙΠΕΔ, τους τελευταίους 12 μήνες, προχώρησε τρεις σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες όχι μόνο φέρνουν σημαντικά έσοδα στα δημόσια ταμεία, αλλά δημιουργούν προοπτικές για νέες σημαντικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Πρόκειται για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, την παραχώρηση του ΟΛΠ και την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα, η υπογραφή της νέας τροποποιητικής σύμβασης για το Ελληνικό, ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση της μεγαλύτερης επένδυσης στη χώρα.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι και οι τρεις αποκρατικοποιήσεις ήδη έχουν επιδράσει στην αγορά. Η Fraport Greece, πριν ακόμη αναλάβει την εκμετάλλευση των αεροδρομίων, έχει δώσει μέχρι σήμερα σημαντικές δουλειές κυρίως στα γραφεία μελετών τεχνικών έργων. Οι εταιρείες που έχουν αναλάβει τα εν λόγω έργα, εργάζονται νυχθημερόν, προκειμένου να πετύχουν την ολοκλήρωση των μελετών για τα κατασκευαστικά έργα πριν από το τέλος του έτους. Πρόκειται για έργα εκσυγχρονισμού τόσο των αεροσταθμών όσο και των υποδομών του αεροδρομίου. Ακόμη μεγαλύτερες δουλειές θ’ ανοίξουν αφού εγκατασταθεί η Fraport στα αεροδρόμια και αρχίσουν τα κατασκευαστικά έργα.

Αντίστοιχα ισχύουν με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ. Η παραχώρηση δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμένα (προβλήτας Ι, λιμάνι κρουαζιέρας, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κ.ά.), καθώς η κινεζική Cosco έχει κάθε λόγο να επιταχύνει τις επενδύσεις, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα και τα κέρδη της. Παράλληλα, η ανάληψη της λειτουργίας του λιμανιού από τους Κινέζους, αναμένεται να λειτουργήσει καταλυτικά για την αξιοποίηση του Θριάσιου Πεδίου που χρονίζει δύο δεκαετίες μέχρι σήμερα. Επιπλέον, προκαλείται μεγαλύτερη πίεση για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών της ΟΣΕ.

Ο τελευταίος, ενόψει και της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει υποσχεθεί την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης και την ολοκλήρωση της διπλής γραμμής στον άξονα Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα, οι συμφωνίες που έχει κλείσει το ΤΑΙΠΕΔ φέρνουν επενδύσεις στη χώρα ύψους 20 δισ. ευρώ. Στις συμφωνίες αυτές συμπεριλαμβάνεται και αυτή του Ελληνικού, η οποία, από μόνη της θα φέρει σε βάθος χρόνου επενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ. Επιπλέον, επενδύσεις τριών δισ. ευρώ θα έρθουν από την αξιοποίηση του ΟΛΠ και των περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς σ’ αυτές να περιλαμβάνονται οι επενδύσεις τρίτων σε εμπορικά κέντρα, εγκαταστάσεις και πάγιο εξοπλισμό.

Περί της «Ελληνικόν Α.Ε.»

Την περασμένη εβδομάδα, υπογράφηκε η νέα τροποποιημένη σύμβαση πώλησης του 100% της Ελληνικόν Α.Ε. Η νέα σύμβαση προστέθηκε ως παράρτημα στην αρχική, που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2014.

Σύμφωνα με αυτή, οι νέες συμβατικές υποχρεώσεις προβλέπουν την καταβολή του 51% του ονομαστικού τιμήματος μέσα στα πρώτα δύο έτη, ενώ η Hellinikon Global I, δηλαδή ο προτιμητέος επενδυτής και αγοραστής της Ελληνικόν Α.Ε., θα καταβάλει προσπάθεια για ολοκλήρωση των επενδύσεων σε βάθος 12ετίας, αντί 15ετίας που προέβλεπε η σύμβαση του 2014.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, προσδοκά φέτος συμφωνίες 3,5 δισ. ευρώ και έσοδα 2,2 δισ. ευρώ. Ο στόχος περιλαμβάνει και τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση του ΔΕΣΦΑ, η οποία το τελευταίο διάστημα παλινωδεί, καθώς γι’ άλλη μια φορά η πολιτεία αθετεί τις συμφωνίες της. Το ίδιο είχε επιχειρήσει στον ΟΛΠ και αυτό επιχειρεί τώρα στον ΔΕΣΦΑ. Η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των τελών χρήσης του δικτύου του ΔΕΣΦΑ, αναμφίβολα τορπιλίζει τη συμφωνία. Ωστόσο, ακόμη και αν η εν λόγω αποκρατικοποίηση ακυρωθεί, ο στόχος του προϋπολογισμού για το 2016 θα έχει επιτευχθεί.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια