Οι εκκρεμότητες τρέχουν, αλλά το υπ. Οικονομικών δεν βιάζεται

Οι εκκρεμότητες τρέχουν, αλλά το υπ. Οικονομικών δεν βιάζεται


Η μη έκδοση των εγκυκλίων από το υπουργείο Οικονομικών αφήνει ανοικτά επί πολλούς μήνες σημαντικά ζητήματα για τους φορολογουμένους και τις επιχειρήσεις.

Φορολογούμενοι αιχμάλωτοι της αναποφασιστικότητας του υπουργείου Οικονομικών και της φορολογικής διοίκησης. Και αυτό, καθώς βρίσκονται σε εκκρεμότητα πολλούς μήνες ζητήματα σημαντικά για τους φορολογουμένους και τις επιχειρήσεις που περιμένουν την έκδοση αποφάσεων και εγκυκλίων προκειμένου να μπορέσουν να κάνουν τους δικούς τους προϋπολογισμούς.

Σε εκκρεμότητα βρίσκονται η απόφαση για την υποχρεωτική τοποθέτηση POS σε διάφορες κατηγορίες επαγγελμάτων, οι αλλαγές στα έντυπα των φορολογικών δηλώσεων, οι νέες αντικειμενικές αξίες που θα πρέπει να εφαρμοστούν από τον φετινό Ιούνιο, η υπαγωγή των αγροτεμαχίων στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των αποδείξεων, το ηλεκτρονικό σύστημα για την απόδοση του ΕΦΚΑ (σε πραγματικό χρόνο) και το επιχειρησιακό σχέδιο ελέγχων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Η καθυστέρηση υλοποίησης των ανωτέρω κοστίζουν τόσο στους φορολογουμένους όσο και στο Δημόσιο, καθώς είναι μέτρα που βοηθούν στην αύξηση των εσόδων και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής.

Ωστόσο, όλα αυτά είναι «ψιλά» γράμματα για την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και της φορολογικής διοίκησης. Γι’ αυτό άλλωστε έχουν διαρραγεί οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ φορολογουμένων και υπουργείου Οικονομικών, με τους περισσότερους πολίτες να αναγκάζονται εξαιτίας των σκληρών μέτρων που έχουν εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια να αναζητούν τρόπους απόκρυψης των εισοδημάτων τους.

Σε εκκρεμότητα βρίσκονται:

• Απόφαση για τοποθέτηση POS

Σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε το προηγούμενο έτος, ορισμένα επαγγέλματα και κλάδοι θα πρέπει υποχρεωτικά θα εγκαταστήσουν μηχανήματα POS. Ωστόσο, η υπουργική απόφαση δεν έχει εκδοθεί ακόμα.

Κατά με την αρμόδια υφυπουργό Οικονομικών, Κ. Παπανάτσιου, η εγκατάσταση POS θα γίνει σε τρεις φάσεις, με την πρώτη να ολοκληρώνεται στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2017, η δεύτερη έως το τέλος του 2017 και η τρίτη έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2018.

Οι ομάδες επαγγελματιών που πρέπει να έχουν υποχρεωτικά μηχάνημα υποδοχής ηλεκτρονικών καρτών πληρωμών θα καθορίζονται με υπουργική απόφαση, η οποία όπως είχε ανακοινώσει στα μέσα Ιανουαρίου «θα εκδοθεί τις επόμενες ημέρες». Ωστόσο, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ενημερωθούν άμεσα, καθώς θα πρέπει να υπολογίσουν τη δαπάνη από την εγκατάσταση του POS.

Επίσης, ακόμα δεν είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των αποδείξεων, ενώ είναι άγνωστο ακόμα πώς θα υπολογιστούν οι δαπάνες των φορολογουμένων μέσω e-banking (για παράδειγμα σε υδραυλικούς και ηλεκτρολόγους που τα χρήματα κατατίθενται σε προσωπικούς τους λογαριασμούς).

• Φορολογικές δηλώσεις

Στα μέσα Απριλίου θα πρέπει σύμφωνα με τις δηλώσεις της κ. Παπανάτσιου να ανοίξει η ηλεκτρονική πύλη για την υποβολή των δηλώσεων. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν γίνει οι απαραίτητες αλλαγές στο βασικό έντυπο Ε1 της δήλωσης και στο Ε3 προκειμένου να μπορέσουν οι υπηρεσίες να υπολογίζουν τις εισφορές του ΕΦΚΑ. Η καθυστέρηση έκδοσης των σχετικών εγκυκλίων από τα συναρμόδια υπουργεία καθυστερεί τις αλλαγές αυτές και ενδεχομένως οι δηλώσεις να υποβληθούν αργότερα από την προκαθορισμένη ημερομηνία.

• Αντικειμενικές αξίες και αγροτεμάχια

Τον Ιούνιο του 2017 πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή οι νέες αντικειμενικές αξίες. Η αρμόδια επιτροπή όμως έχει «κολλήσει» και επί της ουσίας υπολειτουργεί. Είναι εξαιρετικά δύσκολο όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών να αναπροσαρμοστούν οι αντικειμενικές, καθώς οι ελάχιστες αγοραπωλησίες που πραγματοποιούνται υπό συνθήκες ανωτέρας βίας για να καλυφθούν ανάγκες των πωλητών, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία της βάσης δεδομένων. Επίσης, τα μέλη της επιτροπής έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις.

Ταυτόχρονα, δεν φαίνεται να λύνεται το πρόβλημα με τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων. Σύμφωνα με τον νόμο, τα αγροτεμάχια υπόκεινται σε συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ από το 2016. Ωστόσο, η αδυναμία υπολογισμού της αξίας τους δημιουργεί έναν πρόσθετο πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο, το οποίο από τη μία πρέπει να εφαρμόσει τον νόμο που έχει συμφωνήσει με τους πιστωτές της χώρας και από την άλλη να μην επιβαρυνθούν αγροτεμάχια που σήμερα χρησιμοποιούνται από τους αγρότες για τις καλλιέργειές τους ή βρίσκονται σε κατσάβραχα και δεν έχουν καμία αξία.

• Ηλεκτρονικό σύστημα για τον υπολογισμό ασφαλιστικών εισφορών.

Αδυναμία δηλώνουν οι υπηρεσίες στη δημιουργία του ηλεκτρονικού συστήματος βάσει του οποίου θα καταβάλλονται οι εισφορές σε πραγματικό χρόνο με βάση τα μηνιαία εισοδήματα. Η αδυναμία αυτή έχει οδηγήσει στην εφαρμογή ενός απίστευτα γραφειοκρατικού συστήματος που σε κάθε περίπτωση λειτουργεί εις βάρος των ασφαλισμένων.

Δηλαδή, οι εισφορές του 2017 υπολογίζονται με βάση τα εισοδήματα του 2015, αργότερα και μετά την υποβολή των δηλώσεων θα υπολογιστούν με τα εισοδήματα του 2016 και κάποια στιγμή το 2018 θα γίνει η τελική εκκαθάριση.

Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί ασφαλισμένοι θα πληρώσουν υψηλότερες εισφορές, καθώς αυτές όπως προαναφέρθηκε υπολογίζονται με λανθασμένα στοιχεία. Και φυσικά ουδείς ενδιαφέρεται εάν οι ασφαλισμένοι μπορούν να πληρώσουν τις υψηλότερες εισφορές που προκύπτουν για ορισμένους πολίτες.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια