Μετέωρο το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Μετέωρο το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

Δύο είναι οι πιο πιεστικές εκκρεμότητες που πρέπει ν’ αντιμετωπιστούν άμεσα από την κυβέρνηση και το νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων. Πρώτον, ο διορισμός της νέας διοίκησης στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς ο χρόνος της παρούσας διοίκησης εξαντλείται, και, δεύτερον, η παράταση του χρόνου ζωής του ίδιου του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, που βάσει του ιδρυτικού νόμου λήγει τον ερχόμενο Ιούνιο. Από εκεί και πέρα, πρέπει να συσταθεί η ΕΔΗΣ, να οριστεί η διοίκησή της, να μεταφερθούν τα περιουσιακά της στοιχεία κ.ο.κ.

Σε ό,τι αφορά τη νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η θητεία του διευθύνοντος συμβούλου Αντώνη Λεούση ως προσωρινού προέδρου του Ταμείου λήγει σε περίπου ένα μήνα.

Τότε λήγει το εξάμηνο που προβλέπει ο νόμος σχετικά με την άσκηση καθηκόντων προσωρινού προέδρου ΤΑΙΠΕΔ. Από το σημείο αυτό και μετά, θα είναι αδύνατη η λήψη αποφάσεων. Ως συνέπεια, για την κυβέρνηση, αλλά και το υπερταμείο που συνιστά τον βασικό μέτοχό του, αποτελεί πρώτιστης προτεραιότητας η τοποθέτηση νέας διοίκησης στο ΤΑΙΠΕΔ. Η διαδικασία ωστόσο δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, παρόλο που στο υπερατμείο βρίσκεται πληθώρα βιογραφικών, από τη στελέχωση του δικού του διοικητικού συμβουλίου.

Μεσούσης της διαδικασίας, αναπόφευκτα το ΤΑΙΠΕΔ έχει κατεβάσει ταχύτητες. Κάτι τέτοιο όμως θεωρείται φυσιολογικό, δεδομένου ότι η διοίκησή του επί πολλούς μήνες βρίσκεται υπό προθεσμία. Επιπλέον, συνεχίζει να παρουσιάζεται από την κυβέρνηση ως ο «κακός» στις αποκρατικοποιήσεις. Ειδικά για το τελευταίο, τα κυβερνητικά στελέχη συχνά-πυκνά υποδαυλίζουν τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέροντας ότι «ξεπουλά», σε αντίθεση με το υπερταμείο, που θα «αξιοποιεί» τα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου.

Η εκκίνηση της διαδικασίας αλλαγής διοίκησης στο ΤΑΙΠΕΔ τυπικά ανήκει στο υπερταμείο. Αυτός είναι ο μέτοχός του. Φαίνεται ωστόσο ότι έχει μπλεχτεί στη διελκυστίνδα μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας που έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο της αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας. Πάντως σήμερα έχει προκληθεί μια υπερρεαλιστική κατάσταση, όπου μια «κουτσή» και υπό προθεσμία διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προτείνει στο υπερταμείο και στην κυβέρνηση ένα πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα υλοποιήσει μια άλλη διοίκηση που θα οριστεί άμεσα…

Η δεύτερη πιεστική προτεραιότητα αφορά την παράταση της λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ. Με βάση τον ιδρυτικό του νόμο, η διάρκεια ζωής του Ταμείου είναι έξι έτη. Λήγει επομένως στις 30 Ιουνίου 2017. Ωστόσο, κανένας δεν κινητοποιείται, καθώς η κυβέρνηση δείχνει ότι θέλει ν’ αποφύγει όσο το δυνατόν περισσότερο την ψήφιση μιας τέτοιας διάταξης στη Βουλή. Από την άλλη πλευρά, είναι προφανές πως και η διοίκηση του υπερταμείου δεν έχει βρει τον βηματισμό της, ενώ, τέλος, οι εκπρόσωποι των θεσμών φέρεται να μην πιέζουν σθεναρά, καθώς υπάρχουν περισσότερο σοβαρά ζητήματα ανοικτά, όπως είναι το εργασιακό και το φορολογικό.

Πάντως, με βάση τις συζητήσεις που διεξάγονται, η παράταση της διάρκειας ζωής του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι τριετής. Πού βρίσκονται όμως σήμερα ορισμένα από τα πιο βασικά projects των αποκρατικοποιήσεων;

Ελληνικό: Χαμένοι στο δάσος και στα διατηρητέα

Χωρίς κεντρική πολιτική απόφαση και εντολή για να αρθούν προσκόμματα που έχουν δημιουργηθεί στο Ελληνικό, όπως το δασικό και το αρχαιολογικό, δεν θα προχωρήσει η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης. Αυτό διαμηνύουν στην «Κ» όλες, πρακτικά, οι εμπλεκόμενες πλευρές, που εκτιμούν πλέον πως θα είναι έκπληξη εάν αρχίσουν έργα από τον παραχωρησιούχο εντός του έτους. Και αυτά, ενώ το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης (ΣΟΑ) έχει υποβληθεί από τον επενδυτή στο ΤΑΙΠΕΔ και εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του τελευταίου, ενώ η σύμβαση παραχώρησης έχει ψηφιστεί από τη Βουλή πέρυσι. Αλλά για να κατατεθεί επισήμως στην εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. το ΣΟΑ και από εκεί να πάρει την άγουσα για να γίνει προεδρικό διάταγμα, απαιτείται η συμπερίληψη της δασικής και αρχαιολογικής μελέτης. Αμφότερες έχουν «σκαλώσει» στο υπουργείο Πολιτισμού και στο δασαρχείο, παρά το γεγονός πως, όπως είναι γνωστό στο πανελλήνιο, δάσος στην περιοχή δεν υφίσταται. Στο δε αρχαιολογικό ζήτημα, η υπάρχουσα νομοθεσία εκτιμάται ευρέως πως καλύπτει και τις πιο απαιτητικές αξιώσεις προστασίας κάθε ενδεχόμενου ευρήματος και ο επενδυτής έχει δεσμευτεί να διευκολύνει την επίβλεψη των έργων. Παρά ταύτα οι απαραίτητες υπογραφές δεν μπαίνουν. Αντιθέτως, νέο ζήτημα έχει δημιουργηθεί και για τα διατηρητέα κτίρια ή καλύτερα για επιπλέον κατασκευές του παλαιού αεροδρομίου, που ορισμένοι θέλουν να χαρακτηριστούν διατηρητέα.

Οταν αυτά λυθούν, τότε το ΣΟΑ του Ελληνικού θα μπορεί να υποβληθεί πλήρες στην εταιρεία Ελληνικό Α.Ε. Η Ελληνικό Α.Ε. είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού που εξαγοράζει ο επενδυτής και η οποία κατέχει την πρώην έκταση και τα δικαιώματα παραχώρησης. Η Ελληνικό Α.Ε. με τη σειρά της θα προωθήσει το ΣΟΑ στο γραφείο Ελληνικού του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο έχει συσταθεί προκειμένου να συντονίσει όλους τους αρμόδιους φορείς, υπηρεσίες και υπουργεία για την ολοκλήρωση του αδειοδοτικού έργου.

Αφού συγκεντρωθούν οι παρατηρήσεις όλων των εμπλεκομένων και ενσωματωθούν, το ΣΟΑ θα υποβληθεί από το γραφείο Ελληνικού στο Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, που απαρτίζεται από τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων και είναι το αρμόδιο όργανο της κυβέρνησης που προωθεί τα σχέδια αυτά προς το ΣτΕ και κατόπιν στην Προεδρία της Δημοκρατίας για να υπογραφούν τα σχετικά διατάγματα.

Αεροδρόμια: Περιμένοντας να έρθουν τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ

Δύσκολα θα γίνει η μεταβίβαση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων πριν από το Πάσχα στη Fraport Greece, αναφέρουν στην «Κ» κύκλοι με γνώση των εκκρεμοτήτων για την ολοκλήρωση της επένδυσης του 1,234 δισ. Το ίδιο ισχύει και για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) κατά 20 έτη.

Για τα 14 αεροδρόμια οι δύο βασικότερες εκκρεμότητες είναι η υπογραφή της σύμβασης παροχής υπηρεσιών πρώτων βοηθειών (ΕΚΑΒ) και η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της όλης ιδιωτικοποίησης. Αν και η τελευταία αντιμετωπίζεται ως τυπική διαδικασία, η απόφαση μπορεί να καθυστερήσει αφού τα σχετικά έγγραφα εστάλησαν από την ελληνική πλευρά οψίμως. Ομως η σύμβαση με το ΕΚΑΒ δεν έχει καν συμφωνηθεί και τις δύο πλευρές χωρίζει πολύ μεγάλη απόσταση.

Και αυτό, διότι σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, το ΕΚΑΒ είναι ο μοναδικός αρμόδιος φορέας για να παρέχει τις υπηρεσίες πρώτων βοηθειών στα αεροδρόμια και υποχρεώνεται η παραχωρησιούχος να το επιλέξει. Επιπλέον, σύμφωνα με τη σύμβαση, που μετά την ψήφισή της από τη Βουλή είναι νόμος του κράτους, όλες οι περιπτώσεις παροχής κρατικών υπηρεσιών παρέχονται στο πλαίσιο της απόδοσης της αμοιβής παραχώρησης χωρίς περαιτέρω αντάλλαγμα. Αλλά το εποπτεύον υπουργείο Υγείας εμφανίζεται να αξιώνει αντάλλαγμα.

Αερολιμένας Αθηνών

Στην περίπτωση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών τα πράγματα είναι πολύ πιο πίσω: αν και η σύμβαση έχει συμφωνηθεί, δεν έχει υπογραφεί από τους υπουργούς Οικονομικών και Μεταφορών. Και όταν, μάλιστα, κάτι τέτοιο θα πρέπει να πάει για έγκριση πρώτα στο Ελεγκτικό Συνέδριο και κατόπιν στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, αλλά και στη Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς της Ε.Ε., αφού αποτελεί τροποποίηση σύμβασης του διαγωνισμού παραχώρησης που είχε γίνει προ ετών. Το τίμημα που έχει συμφωνηθεί για την 20ετή παράταση είναι της τάξης των 580 εκατ. και θα καταβληθεί από τους μετόχους της ΔΑΑ που είναι το ΤΑΙΠΕΔ (30%), το Δημόσιο (25%), η PSP Investments (40%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%). Η δε πώληση του 30% του ΤΑΙΠΕΔ μετατίθεται μεσοπρόθεσμα ώστε να αποφευχθούν προβλήματα με την Ε.Ε. αλλά και να συναξιολογηθεί η αξιοποίησή του μαζί με το 25% του Δημοσίου.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Ανοιχτός ο φάκελος με τις κρατικές ενισχύσεις

Τουλάχιστον δύο μήνες απαιτούνται, στην καλύτερη περίπτωση, για την ολοκλήρωση της συναλλαγής και τη μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Iταλούς της Ferrovie dello Stato Italiane. Και αυτό, διότι προαπαιτείται αφενός η διαγραφή υποχρεώσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ με κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αφετέρου υπογραφή νέας υπουργικής απόφασης από το υπ. Μεταφορών προκειμένου να διασφαλιστεί η καταβολή των επιχορηγήσεων για την εκτέλεση των άγονων γραμμών. Ομως το θέμα των 700 εκατ. αναμένεται να συνεκτιμηθεί στην Ε.Ε. και με άλλους φακέλους που έχει «γεννήσει» η προ ετών συμφωνία για τις κρατικές επιδοτήσεις του ΟΣΕ (παραχώρηση όλου του Θριασίου, αποτίμηση τροχαίου υλικού, άλλες παραχωρήσεις εκτάσεων της ΓΑΙΑΟΣΕ, άνοιγμα αγοράς σε ιδιώτες, ιδιωτικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ κ.λπ.). Ετσι δεν είναι βέβαιο το πότε θα «καθαρίσει» ο ισολογισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με αυτό το δεδομένο, το υπουργείο Μεταφορών μοιάζει να περιμένει πρώτα αυτές τις αποφάσεις και μετά να χειριστεί το ζήτημα των άγονων. Υπενθυμίζεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο, που ενέκρινε τη σύμβαση με τους Ιταλούς, ενέκρινε μαζί της και διαλυτική αίρεση εάν δεν εκδοθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα η νέα υπουργική απόφαση που θα αίρει τις αβεβαιότητες σχετικά με την καταβολή και το ύψος των επιδοτήσεων. To ζήτημα έχει επιπλοκές και στην ιδιωτικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού.

Λιμάνι Θεσσαλονίκης

Πολύ πιο πίσω βρίσκεται ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αν και οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν τελικά στις 24 Μαρτίου, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού (πιθανότατα την ελληνική, όπως στον ΟΛΠ) και να περάσει από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης. Επενδύτες εκτιμούν πως πριν από τα τέλη Οκτωβρίου, και εφόσον δεν υπάρξουν απρόβλεπτες πολιτικές εξελίξεις, είναι αδύνατον να περάσει το 67% του ΟΛΘ σε νέο μέτοχο. Πάντως το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη CMA CGM S.A., που συμμετέχει διά της θυγατρικής της Terminal Link και σε κοινοπρακτικό σχήμα με την Deutsche Invest Equity Partners, την Dubai Ports World, τη Mitsui & Co. Ltd και την ICTS.

Εγνατία Οδός: Στα διόδια κολλάει η παραχώρηση

Ο αγώνας για να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και να αναρτηθούν τα σχετικά τεύχη έως τα τέλη Ιουνίου σκοντάφτει στην αναποφασιστικότητα για το θέμα των διοδίων. Η σχετική αβεβαιότητα για το ποιος θα κατασκευάσει τους σχετικούς σταθμούς (το ελληνικό Δημόσιο ή ο παραχωρησιούχος) δείχνει πως θα συνεχιστεί, με ορισμένες –καλά πληροφορημένες– πηγές να εκτιμούν πως αυτή μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών εντός του έτους. Με βάση όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, προβλέπεται η κατασκευή και λειτουργία 38 σταθμών διοδίων. Οι 20 από αυτούς θα είναι στον κεντρικό άξονα και οι άλλοι 18 στις κάθετες εισόδους της. Η Εγνατία έχει συνολικά 60 εξόδους κατά μήκος των 680 χιλιομέτρων στα οποία εκτείνεται. Με δεδομένη τη στρατηγική σημασία της και το μέγεθός της, εκτιμάται πως συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ελληνικών ομίλων αλλά και ορισμένων ξένων, όπως η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief. Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Alpha Bank και τεχνικοί σύμβουλοι η AVARIS Transport Engineers και η NOVUS Consulting. Η παραχώρηση της Εγνατίας συγκεντρώνει βέβαια και πολλές πολιτικές αλλά και τοπικές αντιδράσεις και έτσι η διά υπουργικής απόφασης άρση της αβεβαιότητας για τα διόδια δεν είναι το επικρατέστερο σενάριο.

Οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες

Ακόμη μία παράταση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τη μαρίνα της Πύλου αναμένεται να δώσει το ΤΑΙΠΕΔ. Η σχετική προθεσμία του διαγωνισμού για την παραχώρησή της για 40 έτη λήγει αύριο. Η παράταση αποδίδεται στην προσπάθεια αύξησης του αριθμού των υποψηφίων, αναφέρουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς με γνώση της συγκεκριμένης υπόθεσης. Παράλληλα, «τεχνικά» προβλήματα καθυστερούν και την προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας του Αλίμου. Ο προηγούμενος διαγωνισμός έληξε άκαρπος επειδή μαζί με τον Αλιμο περιελήφθησαν «πακέτο» και οι παραχωρήσεις μικρότερων μαρινών στον Σαρωνικό, για τις οποίες όχι μόνον δεν υπήρχε ενδιαφέρον αλλά υπήρξαν και σημαντικότατες αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες. Το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να «τρέξει» φέτος και διαγωνισμούς για τις μαρίνες της Χίου, της Μυκόνου και της Αρετσούς.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια