Μείωση των κόκκινων δανείων με χρήση του αναβαλλόμενου φόρου

Μείωση των κόκκινων δανείων με χρήση του αναβαλλόμενου φόρου


Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η πρόταση της ΤτΕ προβλέπει τη μεταφορά από τις ελληνικές τράπεζες έως και του μισού των φορολογικών απαιτήσεων σε ένα όχημα ειδικού σκοπού (SPV). Το όχημα αυτό κάνοντας χρήση αυτής της απαίτησης θα εκδώσει ομόλογα, τα οποία θα πουλήσει προκειμένου με τα έσοδα αυτά να αγοράσει μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα 42 δισ. ευρώ από τις τράπεζες.

Τη χρήση του αναβαλλόμενου φόρου για τη μείωση των κόκκινων δανείων των ελληνικών τραπεζών εισηγείται η ΤτΕ, στην πρόταση που έχει επεξεργαστεί και αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να παρουσιαστεί στις διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών έως τα τέλη της εβδομάδας. Η σχετική πρόταση θα δημοσιοποιηθεί στις 22 Νοεμβρίου, ημέρα δημοσίευσης της έκθεσης για τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, η πρόταση της ΤτΕ προβλέπει τη μεταφορά από τις ελληνικές τράπεζες έως και του μισού των φορολογικών απαιτήσεων σε ένα όχημα ειδικού σκοπού (SPV). Το όχημα αυτό κάνοντας χρήση αυτής της απαίτησης θα εκδώσει ομόλογα, τα οποία θα πουλήσει προκειμένου με τα έσοδα αυτά να αγοράσει μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα ύψους περί τα 42 δισ. ευρώ από τις ελληνικές τράπεζες. Μέσω αυτής της κίνησης οι τράπεζες θα πετύχουν την αύξηση των βασικών τους κεφαλαίων (Tier 1 capital), τα οποία θα είναι πλέον πολύ καλύτερης ποιότητας, ενώ παράλληλα θα μειώσουν τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα, που σήμερα διαμορφώνονται στα περίπου 88 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με το Bloomberg, κυβερνητικοί αξιωματούχοι που εκλήθησαν να σχολιάσουν την πρόταση, τη χαρακτήρισαν «ενδιαφέρουσα», παρατήρησαν ωστόσο ότι παρουσιάζει αρκετά εμπόδια στην εφαρμογή της. Εξίσου σημαντικό είναι άλλωστε, όπως σημειώνει και το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, το κατά πόσο θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα ομόλογα, κάτι που είναι ασαφές. Από την πλευρά των τραπεζών η σχετική πρόταση χαρακτηρίζεται επίσης ενδιαφέρουσα, αν και υπάρχουν επιφυλάξεις ως προς το τεχνικό σκέλος της εφαρμογής της. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank  Φωκίων Καραβίας, «για το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων δεν υπάρχει μία λύση από μόνη της». Οπως σημείωσε, «κάθε λύση μπορεί να αποτελέσει άλλο ένα εργαλείο στο οπλοστάσιο των τραπεζών και αν ευδοκιμήσει θα είναι προς όφελος του τραπεζικού συστήματος».

Οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις ανέρχονται σε 16,2 δισ. ευρώ σε σύνολο 27 δισ. ευρώ βασικών κεφαλαίων. Αν και με διαφορετικό ποσοστό σε κάθε τράπεζα, αντιπροσωπεύουν συνολικά το 60% του κεφαλαίου των τεσσάρων συστημικών τραπεζών και δημιουργήθηκαν για να αντισταθμίσουν τις ζημίες που υπέστησαν οι ελληνικές τράπεζες από την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους μετά το ξέσπασμα της κρίσης.

Οπως σημειώνεται, το σχέδιο της ΤτΕ διαφέρει από την πρόταση που είχε επεξεργαστεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία οχήματος ειδικού σκοπού, που θα χρηματοδοτείτο εν μέρει από κρατικά κεφάλαια. Η Κεντρική Τράπεζα εμφανίζεται επιφυλακτική σε αυτή την πρόταση, θεωρώντας ότι μπορεί να έχει και αρνητικές συνέπειες, ενώ τα διαθέσιμα χρήματα δεν θα βοηθούσαν τις τράπεζες να ξεφορτωθούν πάνω από 15 δισ. ευρώ κόκκινων δανείων.

Το σχέδιο της ΤτΕ έχει κατατεθεί στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και στο υπουργείο Οικονομικών, ενώ οποιαδήποτε χρήση κρατικών εγγυήσεων πρέπει πρώτα να εγκριθεί από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Οπως πάντως σημειώνουν πηγές στο Bloomberg, δεν πρέπει να αποκλειστεί η πιθανότητα οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές να εγκρίνουν και τα δύο σχέδια, της ΤτΕ και του ΤΧΣ, δίνοντας στις τράπεζες περισσότερα εργαλεία για να καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια