Ερευνα Επ. Ανταγωνισμού για τα σούπερ μάρκετ

Ερευνα Επ. Ανταγωνισμού για τα σούπερ μάρκετ

Την παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκάλεσε η συγκέντρωση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο του λιανεμπορίου τροφίμων και αναμένεται να ενταθεί προσεχώς. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η ανεξάρτητη αρχή διενεργεί κλαδική έρευνα για τα σούπερ μάρκετ, η οποία επικεντρώνεται στις σχέσεις προμηθευτών-λιανεμπόρων. Οσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας και όσα καταγγέλλονται παρασκηνιακά για την άσκηση ασφυκτικών πιέσεων από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ προς τους προμηθευτές τους, προκειμένου οι τελευταίοι να διαθέσουν τα προϊόντα τους με μεγάλες εκπτώσεις τιμών, καθιστούν την έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού πιο επίκαιρη παρά ποτέ.

Η ανεξάρτητη αρχή θα επιδιώξει να ρίξει φως σε τρία κρίσιμα ζητήματα. Πρώτον, τη δύναμη που έχουν τα σούπερ μάρκετ έναντι των προμηθευτών και πώς αυτή εκδηλώνεται. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η συγκέντρωση των στοιχείων περιλαμβάνει και συνεντεύξεις-συμπλήρωση ερωτηματολογίων από προμηθευτές, αλλά και οικονομικά δεδομένα στα οποία μπορεί να αποτυπωθεί η σχέση εξάρτησης. Αν ο τζίρος μιας βιομηχανίας-προμηθευτή εξαρτάται σε ποσοστό άνω του 25% από μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ, τότε εκεί ενδεχομένως υπάρχει πρόβλημα. Οπως επισημαίνουν νομικοί κύκλοι που ξέρουν καλά τα θέματα ανταγωνισμού, στην εν λόγω έρευνα δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν τα μερίδια αγοράς που συνιστούν δεσπόζουσα θέση σε μια οριζόντια σύμπραξη (καρτέλ, κατά το κοινώς λεγόμενο), αλλά μικρότερα ποσοστά που κυμαίνονται ανά κατηγορία προϊόντων από 20% έως 40%.

Το δεύτερο σημείο στο οποίο επικεντρώνεται η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι οι πρακτικές που εφαρμόζονται για τον τρόπο τοποθέτησης των προϊόντων στο ράφι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα δικαιώματα εισόδου που απαιτούν συχνά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προκειμένου να τοποθετήσουν στα ράφια των καταστημάτων τους τα προϊόντα των προμηθευτών. Αυτά τα ποσά αυξάνονται σε περίπτωση που ο προμηθευτής επιθυμεί τα προϊόντα του να βρίσκονται σε προνομιακή θέση στο ράφι του καταστήματος.

Οι πρακτικές αυτές και η ολοένα και μεγαλύτερη συγκέντρωση στην αγορά έχει επιπτώσεις και στις τελικές τιμές καταναλωτή.

Πρόκειται για το τρίτο σημείο στο οποίο εστιάζεται η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, δηλαδή η διαδρομή που ακολουθεί η τιμή από τον προμηθευτή μέχρι να φτάσει στον καταναλωτή λιανικής.

Οπως επισημαίνουν στην «Κ» στελέχη της αγοράς, στην έρευνα ενδέχεται να εξεταστεί και η τύχη μικρών, περιφερειακών προμηθευτών με τους οποίους είχε συνεργαστεί η εταιρεία Μαρινόπουλος, πριν από την κατάρρευσή της, αλλά πλέον είναι άγνωστο ποια θα είναι η τύχη τους τόσο μετά το «κούρεμα» όσο και μετά την ανάληψη του ελέγχου του Μαρινόπουλου από τον Σκλαβενίτη (υπό την προϋπόθεση ότι το δικαστήριο θα εγκρίνει τη συμφωνία εξυγίανσης του Μαρινόπουλου και θα ολοκληρωθεί η μεταβίβαση της αλυσίδας στον Σκλαβενίτη).

Δεν αποκλείεται να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος προσαρμογής για τους μικρούς προμηθευτές, χωρίς αυτό να αντικρούει στους κανόνες λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς.

Για να αντιληφθεί κανείς τις αλλαγές που συντελούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων τα τελευταία χρόνια, αρκεί να δούμε ορισμένα στοιχεία: Ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ από 96 το 2008 υποχώρησε στις 63 το 2014, τάση που συνεχίζεται και σήμερα. Επιπλέον, τα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων έχουν μειωθεί το διάστημα 2010-2015 κατά 26,13% και μεγάλο μέρος του τζίρου τους έχει κατανεμηθεί στα σούπερ μάρκετ.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια