Δικαστικές αποφάσεις και παροχολογία απειλούν την πορεία της οικονομίας

Δικαστικές αποφάσεις και παροχολογία απειλούν την πορεία της οικονομίας

Παροχολογία ενόψει εκλογών και δικαστικές αποφάσεις απειλούν την ομαλή πορεία της οικονομίας και την εκτέλεση του προϋπολογισμού, προειδοποιεί το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, στην έκθεσή του για το γ΄ τρίμηνο του 2018, την οποία παρουσίασε χθες ο συντονιστής του, Φραγκίσκος Κουτεντάκης.

Αν και χαρακτηρίζει τη γενική εικόνα της οικονομίας θετική, το γραφείο επισημαίνει ότι «παραμένουν κάποιες σημαντικές εστίες αβεβαιότητας». Ανάμεσά τους, «η κλιμάκωση των δημοσιονομικών πιέσεων υπό το βάρος δικαστικών αποφάσεων που ακυρώνουν εφαρμοσμένες μισθολογικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις».

Ο κ. Κουτεντάκης επεσήμανε ότι υπάρχει ασάφεια με βάση τις πρόσφατες αποφάσεις για τα ειδικά μισθολόγια ως προς το ποιες περικοπές ήταν συνταγματικές και ποιες όχι, και επομένως ποιος μπορεί να εγείρει διεκδικήσεις και ποιος όχι. Ετσι, σημείωσε, δημιουργείται ένα σημαντικό δημοσιονομικό ρίσκο. Ωστόσο, πρόσθεσε ότι δεν φοβάται «τσουνάμι» διεκδικήσεων.

Ο εκλογικός κύκλος ενισχύει επίσης την αβεβαιότητα, σύμφωνα με το γραφείο, καθώς ο εντεινόμενος πολιτικός ανταγωνισμός «μπορεί να στείλει αντιφατικά μηνύματα όσον αφορά τις δεσμεύσεις της οικονομικής πολιτικής και να διαταράξει τις ευνοϊκές προσδοκίες που έχουν διαμορφωθεί».

Πάντως, κατά τον κ. Κουτεντάκη, το θετικό είναι ότι καμία πολιτική δύναμη δεν έχει αμφισβητήσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Το κόστος δανεισμού

«Καμπανάκι» χτύπησε το γραφείο και για το κόστος δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου. Επικαλούμενο αναταράξεις στο διεθνές περιβάλλον, κυρίως λόγω Ιταλίας, αλλά και λόγω ανόδου των αμερικανικών επιτοκίων, το γραφείο προειδοποιεί για τον κίνδυνο αύξησης του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους, γεγονός που θα αποθάρρυνε νέες εκδόσεις ομολόγων και θα δρούσε ανασταλτικά στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Οπως επισημαίνει, «η επιστροφή στις διεθνείς αγορές με βιώσιμους όρους είναι το τελικό κριτήριο για το αν τελικά η χώρα θα καταφέρει να ξεπεράσει οριστικά τη μακρόχρονη κρίση».

Ακόμη, στους παράγοντες αβεβαιότητας καταγράφει το γραφείο και τις υποθέσεις της Folli Follie και της παραβίασης κεφαλαιακών ελέγχων της Κίνας από ελληνική επιχείρηση με τη χρήση συστημάτων πληρωμών POS ελληνικής συστημικής τράπεζας.

Υπερπλεόνασμα της τάξης του 1,8 δισ. ευρώ (1% του ΑΕΠ) εκτιμάται, εξάλλου, ότι θα προκύψει στο τέλος του χρόνου, επιτρέποντας στην κυβέρνηση να διανείμει ένα σημαντικό «κοινωνικό μέρισμα» για άλλη μία χρονιά και μάλιστα κρίσιμη, ενόψει εκλογών. Το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του γραφείου, το πρωτογενές πλεόνασμα είναι κατά 1,089 δισ. ευρώ υψηλότερο από το αντίστοιχο του 2017. Επομένως, αν η διαφορά αυτή διατηρηθεί, το πρωτογενές πλεόνασμα θα κλείσει φέτος στο 4,5% του ΑΕΠ, από 4% του ΑΕΠ το 2017, ήτοι 1% του ΑΕΠ πάνω από τον στόχο.

Ο κ. Κουτεντάκης είπε ότι σε περίπτωση που δεν δοθεί τελικά στην Ελλάδα η πρώτη δόση της επιστροφής των ANFAs και SMPs, θα υπάρξουν αρνητικότατες επιπτώσεις, αν και διευκρίνισε ότι θα είναι άλλο αν απλώς αναβληθεί η επιστροφή, όπως αναφέρουν ως πιθανό οι πληροφορίες από τις Bρυξέλλες. Για την καθυστέρηση επιστροφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ο ίδιος, έχοντας και την εμπειρία ως πρώην γενικός γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, είπε ότι δεν είναι θέμα ρευστότητας αλλά διαδικασιών. «Τα 2,6 δισ. ευρώ των ληξιπρόθεσμων οφειλών τα έχει το κράτος, αλλά είναι θέμα διαδικασιών», είπε.

Αύξηση εσόδων

Αναλύοντας στοιχεία της έκθεσης του OOΣΑ «Tax Policy Reforms 2018», η έκθεση του γραφείου επισημαίνει, εξάλλου, ότι η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση εσόδων προς ΑΕΠ στην Ευρωζώνη κατά την περίοδο 2007-2016 (κατά 7,4 ποσοστιαίες μονάδες). Πρόκειται, βεβαίως, για αποτέλεσμα των μνημονιακών μέτρων, αν και όχι αναπόφευκτο, αν συγκρίνει κανείς με την περίπτωση της Ιρλανδίας, η οποία παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση του σχετικού ποσοστού (επίσης 7,4 ποσοστιαίες μονάδες), χάρη στη σημαντική αύξηση του ΑΕΠ της χώρας το 2015.

Σύμφωνα με την ανάλυση του γραφείου, η Ελλάδα βρίσκεται κοντά στο μέσον της κατάταξης μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης αναφορικά με τα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές (38,6% έναντι μέσου όρου 37,3%). Ωστόσο, καταλαμβάνει την πρώτη θέση στους φόρους σε αγαθά και υπηρεσίες (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) με 15,8% και την 5η στους φόρους στην περιουσία (με 2,6%). Αντίθετα, στους φόρους εισοδήματος βρίσκεται στη 14η θέση και στις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης στη 12η.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια