Αγώνας δρόμου για να κλείσει η επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ

Αγώνας δρόμου για να κλείσει η επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ


Το τίμημα της 20ετούς επέκτασης της παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων θα εκταμιευθεί εφάπαξ και όχι σε δύο δόσεις, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία (φθινόπωρο 2017).

Σε αγώνα δρόμου αποδύονται το τελευταίο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ και ο ΔΑΑ, με στόχο το κλείσιμο της νέας συμφωνίας σχετικά με την 20ετή επέκταση του δικαιώματος παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων. Από τη μια πλευρά, το ΤΑΙΠΕΔ έχει κάθε λόγο να επιδιώξει να φέρει έσοδα ύψους 1,1 δισ. ευρώ στα ταμεία του (πλέον ΦΠΑ). Από την άλλη πλευρά, κι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), η επιχείρηση εκμετάλλευσης του αερολιμένα των Σπάτων, θέλει το κλείσιμο της συμφωνίας πριν από το τέλος του έτους. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους: πρώτον, επειδή η επόμενη χρονιά είναι εκλογική και ως συνέπεια μπορεί να υπάρξουν άλλες παρενέργειες στην ολοκλήρωση της συμφωνίας και δεύτερον, επειδή η αλλαγή του έτους μπορεί να φέρει νέα δεδομένα στην αποτίμηση της επιχείρησης, όπως συνέβη με την προηγούμενη συμφωνία, η οποία καθυστέρησε περισσότερο από δύο χρόνια, αλλάζοντας εντελώς τα οικονομικά δεδομένα της συμφωνίας.

Ετσι τώρα ο ΔΑΑ βρίσκεται σε διμέτωπο αγώνα δρόμου με στόχο, αφενός μεν το κλείσιμο της συμφωνίας, αφετέρου δε την εξασφάλιση των κεφαλαίων που θα απαιτήσει αυτή. Σε ό,τι αφορά τα κεφάλαια, με βάση τους όρους που έχει θέσει η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο ΔΑΑ πρέπει να εξασφαλίσει κεφάλαια ύψους 800 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το τίμημα της σύμβασης έχει προσδιοριστεί σε 1,36 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα του ΔΑΑ εκτιμώνται μεταξύ 400 έως 500 εκατ. ευρώ. Αυτό δείχνουν τα οικονομικά αποτελέσματα του 2016, όταν η επιχείρηση παρουσίασε ταμειακά διαθέσιμα ύψους 285 εκατ. ευρώ. Τα αποτελέσματα του 2017, παρόλο που έχουν εγκριθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ΔΑΑ, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί μέχρι σήμερα. Θεωρείται ωστόσο δεδομένο ότι πέρυσι η επιχείρηση είχε κέρδη μετά από φόρους που ξεπέρασαν τα 125 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή είχε εμφανίσει το 2016. Κι επειδή δεν πρόκειται να διανείμει μέρισμα, το σύνολο των καθαρών κερδών αναμένεται να προστεθεί στα ταμειακά διαθέσιμά του. Ετσι, συνάγεται ότι η διοίκηση του αερολιμένα των Σπάτων τώρα βρίσκεται σε αναζήτηση 700 έως 800 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των πηγών χρηματοδότησης εικάζεται ότι θα είναι οι ευρωπαϊκές αναπτυξιακές τράπεζες (ΕΤΕπ κ.λπ.), ο βασικός μέτοχος της εταιρείας (PSP) και κυρίως ξένες και εγχώριες εμπορικές τράπεζες. Η διαδικασία αυτή, αν και δεν είναι καθόλου εύκολη, αναμένεται να καρποφορήσει με δεδομένη την ευρωστία και την υψηλή έκθεση της επιχείρησης σε πελάτες του εξωτερικού.

Σημειώνεται ότι το τίμημα της 20ετούς επέκτασης της παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων θα εκταμιευθεί εφάπαξ και όχι σε δύο δόσεις, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία (φθινόπωρο 2017).

Η νέα συμφωνία, με βάση τους όρους της DG Comp, εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ή το αργότερο τον Οκτώβριο. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει οι νέες αποτιμήσεις της σχετικής σύμβασης από τους δύο συμβούλους του να είναι έτοιμες μέσα στο πρώτο 10ήμερο του Αυγούστου, έτσι ώστε να έχει τον γνώμονα στη νέα διαπραγμάτευση που θα ακολουθήσει μέχρι τον ερχόμενο Φθινόπωρο. Η συμφωνία, εφόσον τελικά επιτευχθεί και βρίσκεται στο πλαίσιο που έχει προδιαγράψει η DG Comp, εκτιμάται ότι θα εγκριθεί αμέσως από τις κοινοτικές υπηρεσίες. Ωστόσο, σε αντίθεση με την προηγούμενη φορά, η νέα συμφωνία θα περάσει υποχρεωτικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Την απαίτηση αυτή είχε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς «θορυβήθηκε» από την εξέλιξη που υπήρξε στην αρχική συμφωνία, μετά την παρέμβαση της DG Comp. Mάλιστα ψηφίστηκε και σχετική διάταξη στη Βουλή, που προβλέπει κάθε συμφωνία αποκρατικοποίησης να περνά από το «κόσκινο» του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ανεξαρτήτως αν η αρχική συμφωνία φέρει την έγκριση του συγκεκριμένου οργάνου ή όχι.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχόλια

σχόλια